Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mångfald

Innovativa företag fordrar mångfald – bara vita medelålders män räcker inte

Publicerad: 27 Februari 2015, 06:54

Företag som vill bli ledande på innovation behöver öka sin mångfald på personalsidan, säger Marie Nilsson, som är mångfaldschef för IBM i Norden.


Ämnen i artikeln:

Ibm

Företag som IBM, Apple och Google satsar stort på mångfaldsfrågor. I Sverige är det Marie Nilsson som ansvarar för IBM:s arbete med frågan. Hon är mångfaldschef för Norden och europeiskt ansvarig för HBT-frågor.

Mångfaldsarbetet har enligt henne en tydlig påverkan på affärerna, och ger ett enkelt men konkret exempel.

– För några år sedan skickade vi ett antal konsulter till en möjlig kund. Men det var bara vita män i medelåldern, säger hon.

Gruppsammansättningen ogillades av kunden som nobbade IBM i det första steget av upphandlingen.

– Det fick oss att tänka till ordentligt om behovet av att verkligen spegla samhället och kunderna.

Globalt har IBM:s mångfaldsambitioner en lång tradition med interkulturellt samarbete. IBM:s forskare i Japan, Israel och USA samarbetade exempelvis kring utvecklingen av ett verktyg för att skanna av webbapplikationer för oupptäckta sårbarheter, som resulterade ett helt nytt säkerhetspatent.

– Helt klart är det så att den kulturella mångfalden gynnar innovationen och därmed affärerna, säger Marie Nilsson.

En intern forskningsrapport som tagits fram i samarbete med psykologiforskare stöder den tesen.

Mångfaldsarbetet går ut på att se till att alla inom IBM ska ha samma möjligheter oavsett kön, eventuellafunktionsnedsättningar, sexuell läggning, etnisk bakgrund eller ålder.

– Alla frågor har egna utmaningar, både internt och externt. En av de viktigaste sakerna är att prata med varandra om frågorna och att ha interna riktlinjer för hur vi ska arbeta. Vi ser också hur det blir allt mer centralt att spegla kunderna och att därför rekrytera brett.

– Det finns många. Det handlar framför allt om att höja medvetandet. Det är ett hårdare klimat i Sverige, inte minst politiskt. It-branschen ligger visserligen långt framme, men det finns ingen anledning att skönmåla. Frågan om mångfald borde ha högre prioritet än vad den faktiskt har, säger hon.

Martin Wallström

Ämnen i artikeln:

Ibm

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.