Sodastream: Förbjud tillverkning av plastflaskor

PLAST Förbud mot engångsartiklar av plast som sugrör och drinkpinnar räcker inte. Även plastflaskor måste stoppas, menar Sodastreams marknadschef Michele Fitzwilliams.

Återvinning av plastflaskor gör inte tillräcklig nytta, menar Michele Fitzwilliams. Foto: Pixabay/Sodastream

Europeiska kommissionen tog den 28 maj ett viktigt steg mot en lösning på problemet med plastavfall. Kommissionen svartlistade flera produkter, bland annat sugrör av plast, bomullstopps, drinkpinnar, engångsbestick och tallrikar (HS 28.5.). Jag välkomnar kommissionens välbehövliga åtgärder. En modig policy är nödvändig när volymen av plastavfall ökar med ungefär 9 procent varje år.

Plastflaskor för engångsbruk är dock inte förbjudna, trots att deras miljöpåverkan är mycket stor. Det tar 450 år för en plastflaska att förmultna. Läskedrycksgiganterna har drivit ett hårt lobbyarbete för att skydda plastflaskorna och uppnå denna kompromiss. Kommissionen avser att EU:s medlemsländer ska återvinna 90 procent av alla engångsplastflaskor år 2025.

Ökad återvinning är bra, men det kommer inte lösa problemet som plastflaskor för med sig. Enligt Carbon Trust-rapporten (2013) minskar klimatavtrycket med endast 20 procent när en flaska återvinns. Genom att undvika att köpa plastflaskor och istället kolsyra sitt vatten hemma reduceras klimatavtrycket med hela 60 procent. Produktionen av plastflaskor kräver både olja och energi. När de väl är producerade ska flaskorna transporteras till butiker, sedan till hem och sedan tillbaka till butiker för att återvinnas.

Men löser en flitig återvinning problemet om de stora läskföretagen inte använder återvunnet och insamlat plast? Nej! Enligt en Greenpeacerapport är mindre än 7 procent av de stora läskföretagens plastflaskor tillverkade av återvunnet material. Även om återvinningen ger konsumenterna ett gott samvete, är det miljöproblem som orsakas av dessa företag som gör att problemet med plastflaskor ännu inte är löst. Europeiska kommissionens förbudspolicy fungerar, eftersom det tvingar företagen att byta till alternativa produkter. För plastflaskor är återvinning en otillräcklig lösning om läskföretagen inte ändrar sitt sätt att göra affärer. Man får gratulera läskedrycksgiganterna till ett väl utfört lobbyarbete. Väldigt tråkigt för vår miljö.

Michele Fitzwilliams, nordisk marknadschef, Sodastream