”Stärk den svenska sjöfarten i den gröna omställningen”

DEBATT Trots ambitiösa mål för att minska utsläppen från transportsektorn ligger alldeles för lite fokus på sjöfartens roll i omställningen. Svensk rederinäring har en stark position i miljökonkurrensen men regeringen har helt missat chansen att stödja sektorns miljö- och klimatarbete, skriver centerpartisterna Rickard Nordin och Anders Åkesson.

I Sverige är vi överens om att transportsektorn ska minska sina klimatutsläpp med 70 procent till 2030. Ofta fastnar vi i diskussioner om att det behövs fler elbilar eller en ökat användning av godståg istället för lastbilar. Men vad som ofta glöms bort är att majoriteten av allt gods in och ut ur Sverige transporteras till sjöss någon del av resan. Därför är det av största vikt att även sjöfarten bidrar till att ta fram klimatsmarta lösningar.

Svenska rederier är i dag världsledande kring utveckling av smarta lösningar. Det finns exempelvis elfärjor mellan Helsingborg och Helsingör samt en färja mellan Sverige och Tyskland som går på metanol, en flytande naturgas som går att ställa om till biogas. Vi har också ett flertal mindre familjerederier som i dag använder flytande naturgas som bränsle samtidigt som de också möjliggör att andra ska kunna få tillgång till naturgasen.

Svenska rederier har 50 fartyg i beställning till ett värde av 25 miljarder och cirka 40 procent av dessa är redan förberedda för alternativa bränslen till en extra kostnad av ungefär sex miljarder kronor. Detta är enskilda privata investeringar som görs för en klimatsmart sjöfartsflotta utan vare sig krav på detta i form av regler eller genom stöd från staten.

Vad gör då den svenska regeringen för att ytterligare stödja denna utveckling? Trots en hög svansföring sker ingenting. Sedan de klev in på Rosenbad har besluten snarare gått åt fel håll. Farledsavgifterna har höjts och miljödifferentiering försämrats.

När Centerpartiet satt vid makten införde vi en sjöfartsmiljard för att hjälpa sjöfarten att ställa om till de strängare svavelkraven som infördes för sjöfarten 2015. Här behövs krafttag mot de som fortfarande struntar i kraven och trots tre år vid makten har regeringen inte agerat. Vi införde ytterligare styrning mot reducering av kväveoxid samtidigt som vi gav stöd till en plattform för innovationsstöd mot en grönare sjöfart, Zero Vision Tool.

Alla dessa insatser har nu raserats av den så kallade gröna regeringen. Inte heller på internationell nivå har regeringen drivit på, trots att större delen av sjöfarten är internationell och utsläppen från den internationella sjöfarten ökar.

Svensk rederinäring står sig stark i miljökonkurrensen och driver på för ökade krav. Att regeringen inte tar chansen att stödja en svensk industri som så tydligt vill ta ansvar för sin del av klimatutsläppen är anmärkningsvärt och beklagligt. Vi är övertygade om att en grön utveckling av sjöfarten inte bara gynnar miljön utan också exportsatsningar och arbetstillfällen.

Rickard Nordin (C), klimat- och energipolitisk talesperson

Anders Åkesson (C), trafikpolitisk talesperson