Så kan Gotland gå från fossilvärsting till elbilsförebild

Projekt på Gotland ska visa hur resten av landet ska ställa om till förnyelsebar energi.

Visbyfoto: Alexandru Baboş. Elbilsfoto: Pixabay

Sedan september förra året har Energimyndigheten haft i uppdrag att fundera ut hur Gotland ska kunna bli ett pilotområde för omställning till ett förnyelsebart energisystem.
– Att det blev just Gotland har sin bakgrund i beslutet som Svenska kraftnät tog att inte bygga en tredje elkabel mellan Gotland och fastlandet. De som redan finns är ganska gamla och kapaciteten är otillräcklig och det finns således ett behov av alternativa energikällor, säger Mattias Eriksson, projektledare på Energimyndigheten.

Nyligen publicerades en förstudie där Energimyndigheten bland annat föreslår initiativ för att främja elfordon. Anledningen är bland annat att drivmedlet redan finns i form av vind och sol och att det går fort att anpassa infrastrukturen. Dessutom är Gotland, med 76 procent bensinbilar, det län som har högst andel bensinbilar i hela landet, vilket borde fungera som en alternativ piska. Som morot kan staten stå för en del av kostnaden vid bytet till en miljöbil.

Åtgärderna riktar sig dock inte till enskilda individer utan till enskilda projekt.
– Bidragen kommer inte att gå direkt till gotlänningen. Men sen kan det såklart ingå enskilda individer i respektive projekt. Ett krav är dock att projekten ska ha ett värde för Gotland samt ha ett demonstrationsvärde för Sverige, säger Mattias Eriksson.

Eftersom det fortfarande bara rör sig om en förstudie kan han inte säga hur stora subventioner det rör sig om. Energimyndigheten har lämnat in en ansökan om ett kompletterande uppdrag till regeringen och förutsatt att de får det kommer de bland annat att kunna ta i tu med finansieringen. Först då kan de även säga när projektet skulle kunna bli verklighet.
– Så fort vi får det kompletterade uppdraget kan vi lättare göra bedömningen. Personligen tycker jag att det vore roligt och bra om man kunde komma igång redan 2019.