Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhetsarbete

Allmänheten ställer högre hållbarhetskrav på bolagen

Publicerad: 22 april 2021, 09:53

Sofia Breitholtz, vd för Reach for Change.

Foto: Reach for Change

Genuint, långsiktigt och mätbart engagemang. Det är trenden när Reach for change låtit undersöka allmänhetens inställning till företagsansvar och hållbarhet. Och här finns en stor affärspotential för de som svarar upp på förväntningarna.


Kanske är det pandemin som skyndat på utvecklingen, för något drastiskt har hänt hos allmänheten när det gäller inställning till företagsansvar och hållbarhet. I alla fall enligt den novusundersökning som Reach for change låtit göra.

Trenden är att allmänheten ställer högre krav på bolagen. Alltfler anser att företagen ska arbeta långsiktigt, men framför allt redovisa sin påverkan och samarbeta mer med trovärdiga aktörer såsom ideella organisationer, forskare och institutioner.

– Här finns ett glapp mellan vad företagen gör och vad allmänheten tycker att de borde göra, vilket innebär att det finns en stor affärspotential för de som svarar upp mot de här förväntningarna, säger Sofia Breitholtz, vd för Reach for change, till Aktuell hållbarhet.

Tre fjärdedelar av allmänheten anser att företag borde minimera sin miljö- och klimatpåverkan. Knappt sextio procent anser att företag ska utveckla varor och tjänster som gör något bra för samhället.

– Vi har gått ifrån att företagen inte ska göra någon skada, ”do not harm”, till att företagen måste bidra positivt till samhället, ”do good”. Flest tror att politiker har störst påverkan på samhällsutvecklingen, men de flesta sätter sitt hopp till att företagen är de som tar ansvar för samhällsförändringen, säger Sofia Breitholtz.

När det kommer till företagens inställning säger 95 procent av företagsledarna att minskat miljö- och klimatavtryck är deras bidrag till att göra världen bättre. Nästan nio av tio menar att de utvecklar tjänster eller produkter som gör världen bättre. Två tredjedelar skänker pengar till välgörenhet.

En av frågorna i undersökningen handlar om hållbarhetsarbetet gynnats eller missgynnats av pandemin. En tredjedel uppger att arbetet har gynnats, medan bara femton procent anger att det missgynnats.

– Pandemin har ju förvärrat klimatläget, nu har vi bara nio år kvar till 2030 och det börjar bli bråttom. Men här har vi en chans till omställning, det gäller bara att komma rätt ur den här krisen. Vi har gjort den här undersökningen som en del i vår omvärldsbevakning men vill naturligtvis också skapa debatt, säger Sofia Breitholtz.

Reach for change grundades för tio år sedan med medel från Kinnevikkoncernen. Idag finns organisationen i 11 länder och jobbar med unga och socialt entreprenörskap för att uppnå några av de globala målen.

Jesper Saltebro

Reporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.