Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Avhandling: Här är riskerna med frivilligorganisationernas företagssamarbeten

Publicerad: 22 juni 2021, 09:06

Foto: Hanken

Det sägs ofta att gränsöverskridande samarbeten mellan NGO:er och företag ger de mest innovativa hållbarhetslösningarna. Men en ny doktorsavhandling identifierar ett antal risker.


Det finns stora risker för ideella organisationer att knyta nära samarbeten med vinstdrivna företag. Det konstateras i en ny doktorsavhandling som går igenom tillgänglig forskning. Avhandlingen konstaterar bland annat ideella organisationers identitet kan påverkas negativt av täta samarbeten med näringslivet, något som motsäger en spridd uppfattning om att gränsöverskridande samarbeten skapar de mest effektiva och innovativa lösningarna på hållbarhetsproblemen. 

Heido Herlin, som skrivit doktorsavhandlingen ”Cross-sector partnerships between companies and not-for-profit organizations within corporate social responsibility: Aspects of legitimacy”, menar också att riskerna för den ideella organisationen ökar ju större och mer globala företaget de samarbetar med är. 

”Det här beror på företagens komplicerade leverantörskedjor där någon av underleverantörerna kan råka ut för skandaler vilket får företagets rykte att svartmålas. Detta kan i sin tur påverka även samarbetspartners rykten”, säger Heidi Herlin i en kommentar. 

I avhandlingen, som läggs fram vid Hanken Svenska Handelshögskolan i Helsingfors, tar som ett exempel upp ett samarbete mellan WWF och Coca-Cola där samarbetet mötte kritik och anklagelser om greenwash. En slutsats som Heidi Herlin drar i avhandlingen är att ideella organisationer så långt som möjligt ska sträva efter efter tidsbestämda projekt som de själva kan styra med egen personal.

Läs avhandlingen

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.