Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Certifieringar i modebranschen kritiseras för sofistikerad grönmålning

Publicerad: 29 mars 2022, 09:34

Många certifieringar och andra typer av hållbarhetsmärkningar inom modebranschen är endast en rökridå för bolag som vill framstå som handlingskraftiga. Den slutsatsen drar Changing Markets Foundation i en ny rapport.

Foto: Isabell Höjman/TT

Många certifieringar och andra typer av hållbarhetsmärkningar inom modebranschen är endast en rökridå för bolag som vill framstå som handlingskraftiga. Den slutsatsen drar Changing Markets Foundation i en ny rapport.


Totalt analyserade organisationen tio certifieringar och märkningar som används av bolag i modebranschen för att bedöma eller mäta deras hållbarhetsarbete. Undersökningen visade att branschinitiativen inte bidrar till att upprätthålla en hög ambitionsnivå inom hållbarhetsarbetet.

Majoriteten av de certifieringar och märkningar som organisation analyserat saknade exempelvis strikta krav och tidsplaner för bolagen att över tid höja sina ambitioner på hållbarhetsområdet, enligt Changing Markets Foundations. 

Organisationen identifierade också vad man kallar ”en oroade brist” på ansvarsutkrävande eftersom det inte blir några konsekvenser för bolag som misslyckas att nå målen de åtagit sig genom att använda dessa certifieringar och märkningar. 

Återförsäljare och modebolag marknadsför många gånger sina åtaganden i frivilliga branschinitiativ på hållbarhetsområdet, men det är tydligt att de inte är tillräckliga för att stärka arbetet, skriver Changing Markets Foundation.

Organisationen beskriver initiativen som en ”sofistikerad grönmålning” som vilseleder konsumenter och beslutsfattare och uppger vidare att lagstiftning är den tydliga vägen framåt.

Bland hållbarhetsinitiativen i modebranschen som Chaning Markets Foundation analyserat återfinns exempelvis The Textile Exchange, WRAP och Cradle2Cradle.

Läs rapporten

Jonas Fagerström

jonas.fagerstrom@bonniernews.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.