Hållbarhetsarbete
E-handlare lyfter hållbarhet i ny organisation
Publicerad: 2 mars 2020, 09:50
Det senaste året har hållbarhet seglat upp som en av de allra viktigaste frågorna för e-handeln. Nu bildas en egen organisation för att skapa en hållbar e-handel.
För ett par veckor sedan samlades ledande e-handlare och hållbarhetsexperter i Stockholm för diskuterar begreppet hållbar e-handel, och vad det kan fyllas med.
Mötet var initierat av e-handlarnas eget branschforum Ehandel. På mötet beslutades att starta organisationen Hållbar e-handel. Organisationen ska verka för en hållbarare svensk e-handel genom kunskap, kommunikation och samverkan.
Den nya organisationen rivstartar med ett certifieringsprogram som har tagits fram där företag kan certifiera en eller flera personer på företaget. Utbildningen ger deltagarna kunskap och verktyg att leda det långsiktiga hållbarhetsarbetet med hållbar e-handel på det egna företaget.
– Vi har haft mycket diskussioner om hur det här ska byggas upp och vi vill inte att ett medlemskap i organisationen ska användas som ett kvitto på att just det företaget har en hållbar verksamhet. Så att vara med här innebär att man stöttar initiativet att förflytta hela e-handeln i hållbar riktning, säger Sanna Thurdin, projektledare på organisationen E-handel, till Aktuell Hållbarhet.
Av samma anledning har man valt att den utbildning som tagits fram certifierar personer och inte företag.
– Men det är klart att e-handelsföretag har samma möjlighet att driva ett hållbarhetsarbete som alla andra företag. Och det är det vi vill uppmuntra, säger Sanna Thurdin.
Medlemmar och stiftare av den nya organisationen är företagen Apotea, Ideal of Sweden, Bubbleroom, Skincity, E-bussines partner och Land shopping.
– Intresset är stort och det är många företag som har hört av sig för att bli medlemmar, säger Sanna Thurdin.