Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Få företag villiga att avstå vinst för hållbar omställning

Publicerad: 27 maj 2021, 10:05

Kortsiktig vinstjakt kan försena omställning till hållbara affärsmodeller, visar nu studie.

Foto: Nuthawut Somsuk

Få företag kan tänka sig att kortsiktigt avstå vinst för att ställa om till en hållbar affärsmodell. Det visar en enkätundersökning riktad till 90 svenska företag.


Bara 18 procent av tillfrågade företag uppger att de kan tänka sig att frångå vinst på kort sikt för att ställa om till en hållbar affärsmodell. Det berättar The New Division i en ny rapport där de för tredje året granskat svenska företags hållbarhetsredovisningar. Rapporten visar också att många svenska företag tror att hållbarhetsarbetet kommer att vara helt integrerat i verksamheten inom fem år. Men gapet mellan företags hållbarhetsvisioner och deras faktiska hållbarhetsarbete är stort. Och gapet växer, enligt rapporten.

Rapporten visar också att 92 procent av företagen uppger att de behöver utbilda sin personal om hållbarhet. 75 procent av företagen anser att processen att bli klimatneutral är för omfattande och att det är svårt att få fram siffror från leverantörer. 

I rapporten har ett antal företagsledare intervjuats kring frågan om att integrera hållbarhetsarbetet i kärnverksamheten. En av dem som svarat är förre Scania-vd:n Henrik Henriksson som i dag arbetar som vd på nystartade H2 Green Steel. 

”Vi har inte en hållbarhetsstrategi utan en hållbar strategi – när hållbarhet är integrerat i vårt dagliga arbete blir det väldigt självklart vad vi ska prioritera. Vi har satt våra mål för 2025, vilket gör att det blir mycket mer greppbart och konkret. Jag tycker att det är anmärkningsvärt när företag sätter mål för 2035 och 2040. Vem ska ansvara för att de målen nås?”

I enkätundersökningen för Hållbarhetsfokus 2021 har 90 företag deltagit.

Läs ”Hållbarhetsfokus 2021” 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.