Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Finanschefer: Kundkrav främsta drivkraft bakom hållbarhetsarbete

Publicerad: 5 november 2021, 10:23

I årets CFO Survey fokuserar Deloitte och SEB på klimatfrågan.

Foto: Aksana Kavaleuskaya/ Getty

Företagens klimatarbete ökar i ambition och omfång, och det är kundernas krav och önskemål som driver på. Det anser svenska finanschefer i en ny studie.


Ämnen i artikeln:

Hållbara AffärerKlimatfinansieringEkonomi

Svenska företag tar hållbarhetsfrågor och klimatarbete på allt större allvar och det är kundernas krav som driver hållbarhetsomställningen. Det visar svaren från en stor undersökning riktad mot finanschefer i höstens CFO Survey, som genomförs av revisionsjätten Deloitte i samband med SEB. I undersökningen pekar 70 procent av de tillfrågade finanscheferna ut kundernas krav och önskemål som den främsta drivkraften bakom företagens hållbarhetsarbete. 

”Så här i samband med klimatmötet i Glasgow kan man konstatera att företagen verkligen har satt utsläppsreducerande åtgärder högst upp på agendan. Det är också intressant att det är krav från kunder som är drivkraften, snarare än risk för politiskt ingripande”, säger Robert Bergström, partner på Deloitte, i en kommentar till tidningen Balans. 

I höstens CFO Survey var klimatet en särskild temafråga. En stor majoritet av finanscheferna svarar i undersökningen att de har planer på plats för att minska koldioxidutsläppen. Bara 13 procent av de tillfrågade angav att deras företag helt stod utan planer. Av de som har planer på plats siktar 29 procent mot att nå nettonollutsläpp. 24 procent uppgav att de planerade att minska sina utsläpp med 50 procent eller mer och 34 procent uppgav att de planerade att minska sina utsläpp upp till 50 procent. En majoritet av företagen, 68 procent, hade satt sina klimatmål till år 2030.

Läs CFO Survey

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.