Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Greenpeace kräver lagstiftning kring H&M:s hållbarhetspåverkan

Publicerad: 24 november 2021, 09:54

H&M:s klädfabrik norr om Peking.

Foto: Jonas Ekströmer/ TT

Flera stora företag har gjort framsteg i sitt hållbarhetsarbete. Men enligt Greenpeace är det frivilliga arbetet långt ifrån tillräckligt för att göra branschen hållbar.


Ämnen i artikeln:

LeverantörskedjaH&MMiljöpolitikJuridik

Stora modeföretag som H&M har kommit långt med att fasa ut giftiga kemikalier och minska utsläppen från produktionen. Men företagens frivilliga åtaganden räcker inte till för den stora omställning som krävs för att få bort ”fast fashion”-systemet och göra modeindustrin långsiktigt hållbar. Här krävs i stället tydlig lagstiftning. Det skriver tyska Greenpeace i rapporten ”Self regulation: a fashion fairytale”.

I rapporten undersöks hållbarhetsarbetet hos H&M och ytterligare 28 ledande varumärken. Greenpeace skriver i rapporten att många företag tagit krafttag mot giftiga kemikalier i klädproduktionen efter kampanjer från bland annat Greenpeace. Men i rapporten konstateras samtidigt att kemikaliefrågan bara är en del av alla de hållbarhetsproblem klädindustrin brottas med. 

”Framstegen de företag som givit detox-löften gjort när det kommer till att fasa ut och minska utsläppen av giftiga kemikalier är en stor positiv förändring, men för att replikera detta i de återstående 85 procenten av branschen krävs lagstiftning. Det krävs också att lagstiftningen inkluderar långtgående åtgärder för att minska överproduktionen och överkonsumtionen av kläder och textilier som helhet, något som branschen inte lyckats att ta ansvar för själva”, säger Viola Woghlemuth, konsumtionsexpert på Greenpeace i Tyskland, i en kommentar.

Läs ”Self regulation: a fashion fairytale” 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.