Hållbarhetsarbete
Låg tilltro till företagens kommunikation om hållbarhet
Publicerad: 24 november 2022, 10:29
Mer trovärdigt. Enligt föreningen som står bakom Svanen. Foto: Marc Femenia / TT
Miljömärket Svanen har låtit undersöka tilltron till företagens hållbarhetskommunikation. Tilltron är låg. Så här låg är den.
När företag använder begrepp som hållbar, miljövänlig eller klimatneutral i sin marknadsföring, är det bara 22 procent som litar på det, enligt Nordic Consumer Sustainability Index 2022 som genomförts på uppdrag av Nordisk Miljömärkning. Den visar att ännu färre, bara 18 procent, litar på att företagens egna märkningar leder till bra val vad gäller miljö. Undersökningen omfattade totalt 5 419 respondenter från Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.
Många fler har förtroende för Svanen, som är en oberoende miljömärkning och den officiella svenska märkningen. Men det är också Svanen som har gjort undersökningen, eller mer exakt Nordisk Miljömärkning som står bakom Svanen-märkningen.
Nordisk Miljömärknings svenska gren anser nu att undersökningsresultatet signalerar att kraven på hållbarhetsmärkning borde skärpas, och då för alla, även de oberoende.
– Vi hoppas på kraftfulla åtgärder mot greenwashing, till exempel genom att EU:s nya lagförslag, som vill förbjuda märkning som inte grundas på ett certifieringssystem eller är fastställt av myndigheter, snarast drivs igenom, säger Anna Linusson, vd på Miljömärkning Sverige enligt ett pressmeddelande.