Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Många småföretagare saknar plan för hållbarhetsarbetet

Publicerad: 6 september 2021, 09:07

Avsaknad av planering eller strategi präglar många små företags hållbarhetsarbete, enligt en ny undersökning.

Foto: PeopleImages/ Getty

En ny undersökning visar att många småföretagare saknar plan för sitt hållbarhetsarbete. Företagen menar ofta att de inte ser några fördelar med strategiskt hållbarhetsarbete och att kunderna inte efterfrågar det.


Ämnen i artikeln:

Hållbart varumärkeHållbara Affärer

En ny undersökning med intervjuer med 1 327 svenska småföretag visar att mindre än var tredje företag har en plan eller strategi för sitt hållbarhetsarbete. På frågan ”Har företaget en plan/strategi för hållbarhet?” svarade bara 29 procent ”ja”, och 14 procent svarade ”nej, men vi planerar att ta fram en. Hela 45 procent svarade att de inte hade någon plan eller strategi för hållbarhetsarbete och att de inte hade några planer på att ta fram en. 11 procent svarade ”Vet ej” på frågan. 

Bakom undersökningen står mjukvaruleverantören Visma. De företag som uppger att de inte har en plan för hållbarhetsarbete, och inte heller planerar att skaffa en, berättar många företag att de inte ser några fördelar med en hållbarhetsstrategi och att kunderna inte efterfrågar att företaget bedriver hållbarhetsarbete. 

Resultatet i undersökningen står i stark kontrast till de intervjuer Aktuell Hållbarhet låtit göra med stora svenska företag som nu planerar att ställa fler och betydligt tuffare hållbarhetskrav på sina svenska underleverantörer. Många företag i undersökningen, 45 procent, ansåg också att en tydlig plan för hållbarhetsarbetet skulle kunna ge dem en konkurrensfördel. Flera företag, 39 procent, uppgav också att de alltid eller ofta hade hållbarhetsaspekter som kriterier när de valde leverantörer. 

 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News