Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Medveten Konsumtion startar konsultverksamhet

Publicerad: 29 september 2021, 09:34

Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten Konsumtion.

Foto: Daniel Soderberg

Minskade bidrag gör att organisationen Medveten Konsumtion nu erbjuder företag sin hållbarhetsexpertis. ”Men vi fortsätter arbeta som ideell förening”, berättar generalsekreteraren.


Ämnen i artikeln:

KonsumtionAgenda 2030Drivkrafter att välja mer hållbart

Organisationen Medveten Konsumtion startar nu möjligheten för företag att bli medlemmar. Medlemskapet erbjuder enligt organisationen bland annat expertkonsultation och skräddarsydda utbildningar för personal. Tjänsterna varierar något mellan nivån på medlemskapen där prislapparna ligger på 10 000 kronor för ett basmedlemskap, 20 000 för ett premiummedlemskap och 50 000 kronor för ett partnerskap. Organisationens generalsekreterare Alexandra Davidsson berättar för Aktuell Hållbarhet att det nya erbjudandet är ett steg för att göra organisationen stabilare och mer oberoende av bidrag. 

– De statliga bidragen till frivilligorganisationer har minskat de senaste åren, det i kombination med pandemin har drabbat vår förening ganska hårt.  Nu försöker vi hitta en ny nisch och vi har identifierat ett behov hos företagen.

Den expertkonsultation som Medveten Konsumtion anser att företagen är i behov av handlar bland annat om kunskaper kring hur stor efterfrågan kan vara för nya produkter hos den hållbara konsumenten. 

Medveten Konsumtion har än så länge varit en ideell organisation, kommer ni att byta organisationsform nu när ni nu erbjuder konsulttjänster? 

– Nej, vi kommer att fortsätta arbeta som en ideell organisation och vår vision är fortsatt att skapa en värld av cirkulenter. 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.