Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Ny bok hjälper hjälper små och medelstora bolag i ”hållbariseringen”

Publicerad: 27 december 2021, 08:46

Mikael Botnen Diamant och Carl-Johan Schultz har skrivit boken Hållbariseringen, som ska hjälpa små och medelstora bolag att komma i gång med hållbarhetsarbetet.

Vad gör man när bolagets utländska vd ringer och ifrågasätter satsningen på hållbarhet? Och hur går man vidare från att ett par entusiaster utan mandat driver hållbarhetsarbetet? Det är några av frågorna som små och medelstora bolag får svar på i en ny bok.


Ämnen i artikeln:

Hållbart varumärkeGlobala hållbarhetsmålenHållbara Affärer

Att jobba med hållbarhetsfrågor är inget som företag kan välja eller inte välja, det har kommit för att stanna på samma sätt som digitaliseringen, urbaniseringen och globaliseringen. Det menar Mikael Botnen Diamant som tillsammans med Carl-Johan Schultz skrivit boken Hållbariseringen.

– De är alla eror vi kommit in i och som inte går att gömma sig för. Man måste jobba med hållbarhetsfrågor, annars riskerar företaget att förlora marknadsandelar och dö, precis som under digitaliseringen, säger Mikael Botnen Diamant till Aktuell Hållbarhet.

Genom boken vill de hjälpa små och medelstora företag att på ett enkelt sätt komma i gång med hållbarhetsarbetet.

– Det finns redan böcker och kurser i hållbarhet riktade till de stora bjässarna. Vi menar att nu måste även de små och medelstora bolagen komma i gång. Själva idén med boken är att det ska kännas förhållandevis lätt att komma i gång utan att för den sakens skull förenkla eller kompromissa, säger Mikael Botnen Diamant.

Boken är uppdelad i tre delar, där den första beskriver spelplanen och svarar på varför företag som inte gjort det måste påbörja sin hållbarhetsresa, den andra ger enkla redskap till hur man kan göra det och den tredje beskriver vilka problem man kan stöta på och hur de kan lösas, genom fiktiva case byggda på verkliga samtal. Det handlar bland annat om vad man gör när den utländska vd:n ringer och ifrågasätter satsningen på hållbarhet, eller hur man går vidare från att frågan drivs av entusiaster utan mandat.

Mikael Botnen Diamant är utbildare och föreläsare med en bakgrund inom Agenda 2030-arbete medan Carl-Johan Schultz är strateg och planerare i kommunikationsbranschen samt föreläsare inom hållbarhetskommunikation.

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.