Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsarbete

Ökat hållbarhetsintresse hos unga efter pandemin

Publicerad: 30 november 2020, 10:37

Coronapandemin har ökat engagemanget för hållbarhetsfrågor hos unga och samtidigt har killarna blivit lika engagerade som tjejerna. Det visar en undersökning.


Coronapandemin har ökat intresset för hållbarhet hos unga. Dessutom har killarnas hållbarhetsintresse närmat sig tjejernas, enligt en studie med namnet Framtidens hållbaraste varumärken som gjorts av Ungdomsbarometern och Jung Relations. I studien svarade 44 procent av de tillfrågade att de tänker mer på hållbarhet nu än innan coronapandemin bröt ut. Åsikten att det är viktigt att leva hållbart delades av 33 procent av tjejerna och 31 procent av killarna. Förra året var det 34 respektive 23 procent.

De branscher som de unga tyckte har störst anledning att ta hållbarhetsansvar var bilar och fordon, transport, bensin och drivmedel, livsmedelsproducenter samt elbolag. De branscher som enligt de tillfrågade har minst anledning att ta hållbarhetsansvar var branscherna spel och casino, telefonoperatörer, hem och fritid, pension och försäkringar samt möbler och heminredning.

Linn Jacobsson, Head of Insight på Jung, tycker att det viktigaste som företag kan lära sig av undersökningen är att de inte ska tro att ungas engagemang friskriver dem från kravet att vara relevanta och engagerande för ungdomar.

– I dag vilar hållbarhetskommunikation mycket på den generella viktigheten, man informerar mer och misslyckas i stor utsträckning med att vara engagerande och rikta sig mot unga, säger Linn Jacobsson till Aktuell Hållbarhet.

I undersökningen deltog 1 509 svenskar mellan 18 och 35 år som intervjuades via e-post under perioden 23–28 september 2020.

Läs studien

 

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.