Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhetsarbete

Skomärket Icebug klimatmärker hela kollektionen

Publicerad: 19 april 2021, 10:00

Skomärket Icebugs vd och medgrundare David Ekelund.

Icebug, som tillverkar frilufts- och sportskor, väljer nu att redovisa klimatutsläppet för varje par skor, direkt på kartongen och i skorna. Dessutom redovisas hela produktresan i leveranskedjan på hemsidan för de kunder som vill ha koll.


Skomärket Icebug säger sig vara första outdoor- eller sportskomärke i världen att redovisa alla skors klimatavtryck. Ett system med QR-koder på varje skokartong leder till en webbsida hos en tredje part, Trustrace, som redovisar koldioxidavtrycket samt hur stor del av skon som är tillverkad av återvunna material respektive består av biobaserat material, mätt i viktprocent. Informationen kan också nås via en produktsida på webben. Dessutom redovisas hela leverantörskedjan för kunderna. 

Under våren lanseras systemet i Icebugs egen butik och hos några utvalda återförsäljare och i höst ska det börja rullas ut i samtliga butiker.

”Med all osäkerhet som följde i pandemins spår valde Icebug att ändå inte pausa sin hållbarhetssatsning, utan istället öka takten ytterligare. Icebug startar en ny era av radikal transparens genom att redovisa de viktigaste hållbarhetsindikatorerna för samtliga skor och även öppna hela leverantörskedjan”.  

Icebug säger sig sedan 2019 vara ett klimatpositivt skoföretag, där kvarstående utsläpp kompenseras med 200 procent i certifierade klimatprojekt. Ett sätt att nå målen har varit att använda återvunnen polyester i skorna. Under våren 2021 uppger skomärket att 91 procent av all polyester som används i skorna är återvunnen, tillverkad av bland annat fisknät, petflaskor och alger från övergödda sjöar. Icebug kontrollerar även att arbetsvillkoren genom oberoende revisioner av Fair Wear Foundation. 

”Förtroende måste förtjänas, och transparens är ett av de bästa sätten att förtjäna förtroende”, säger Icebugs VD och medgrundare David Ekelund i en kommentar.  

 

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.