Hållbarhetsarbete
Verktyget: Så slipper företagen ramla i ”Arlafällan”
Hållbarhetsbranschen talar just nu om Arlafällan – det vill säga hur man kan kommunicera hållbarhet utan att sedan behöva försvara sig i domstolar och i medier.
Madeleine Bäck Romano på konsultföretaget Goodpoint rekommenderar fakta och tydlighet, samt att ta hjälp av exempelvis en vetenskapskommunikatör.
✓ Därför ska företagen inte tystna efter Arlas miss
✓ ”Allt står i lagen”
✓ Fyra steg: Så ska du tänka för att slippa gå i fällan
Publicerad: 12 april 2023, 08:17
Ämnen i artikeln:
GreenwashArlas påstående om ”netto noll klimatavtryck” höll inte för myndigheternas granskning. Madeleine Bäck Romano tipsar om hur företag kan slippa ramla i fällan.
Arla utlovade mjölk med ”netto noll klimatavtryck”, men då reagerade Konsumentombudsmannen och menade att påståendet inte höll måttet. Efter en anmälan blev Arla till slut också fällt av Patent- och
Läs vidare –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.