söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhetsredovisning

Svanen: Reklamtröttheten hotar de gröna budskapen

Publicerad: 16 mars 2021, 10:40

Foto: Getty

Färre och bättre reklambudskap, fokusera på beteenden och höj kunskapsnivån i hela företaget, det är tipsen från miljömärkningen Svanen som presenterar en ny rapport i dag.

Ämnen i artikeln:

miljö kommunikationMiljömärkningGreenwash

Jesper Saltebro

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se


De gröna budskapen sköljer över oss dagligen. En fjärdedel av konsumenterna börjar nu tröttna på reklam och ungefär lika stor andel uppger att de blir inspirerade. En majoritet av företagen oroas över reklamtröttheten, som miljömärkningen Svanen kallar ”grönmattning”. Enligt organisationen står hållbarhetskommunikationen nu inför ett vägskäl.

– Nu när reklamtröttheten är så utspridd måste kommunikationen bli rätt. Vi kan inte bara beställa känslostyrda reklamkampanjer utan behöver hitta fokus och prata om det väsentliga. Greenwashing är till exempel många gånger omedveten och beror på okunskap, säger Uta Hönemann, projektledare för rapporten, till Aktuell hållbarhet.

I rapporten intervjuas en rad beteendeforskare, klimatpsykologer och entreprenörer. En framtidsspaning är att använda influencers för att sprida hållbara beteenden och budskap. Ökat antal hållbarhetskonton på sociala medier kommer bredda intresset och även engagera fler män.

Men måste varje företag som vill nå ut med sitt budskap anställa en beteendevetare och klimatpsykolog?

– Det vore bra, men vi måste i alla fall lägga ner tid på att förstå vad som leder till människors beslut. Och inte fastna i attitydundersökningar utan försöka att förändra beteenden. Det kommer i sin tur att leda till attitydförändringar. Normer, vanor och känslor är minst lika viktiga som attityder.

Uta Hönemanns tips till en bättre hållbarhetskommunikation är att öka kunskapsnivån i hela företaget. Det ger effekt på flera olika sätt, men bland annat kan medarbetarna i sin tur informera kunderna. Reklambudskapen bör också vara färre och bättre utformade.

Läs Svanens rapport 

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev