Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Inköp och upphandling

Upphandlingsmyndigheten: Hållbar upphandling av livsmedel är ofta lönsamt

Publicerad: 15 april 2021, 08:52

Strategiskt inköpsarbete tycks kunna leda till att en större andel produkter uppfyller hållbarhetskrav till lägre kostnader.

Foto: Melpomenem

I en ny studie har Upphandlingsmyndigheten undersökt i vilken omfattning hållbarhetskriterier använts i offentlig upphandling och hur användningen av kriterierna påverkat priset.


Strategiskt hållbarhetsarbete vid upphandling leder ofta i slutändan till lägre kostnader. Det visar en ny analys som upphandlingsmyndigheten låtit göra. I rapporten ”Matnyttigt och samhällsnyttigt” konstaterar myndigheten samtidigt att klimatpåverkan till följd av offentliga inköp minskar och att användningen av Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier ökar. 

I rapporten har Upphandlingsmyndigheten analyserat inköps- och klimatdata mellan åren 2016 och 2019 för att undersöka vilken klimatpåverkan offentliga livsmedelsinköp haft under dessa år. Upphandlingsmyndigheten har också undersökt i vilken omfattning myndighetens hållbarhetskriterier använts och hur användningen av kriterierna påverkat priset. En av slutsatserna är att ett strategiskt inköpsarbete tycks kunna leda till att en större andel produkter uppfyller hållbarhetskrav till lägre kostnader.

”Genom att göra ett grundligt förberedande arbete i behovs- och marknadsanalysen, arbeta målstyrt utifrån politiska inköpsambitioner, använda våra hållbarhetskriterier samt arbeta med uppföljning bidrar de offentliga livsmedelsinköpen till samhällsnytta och en attraktiv offentlig affär för leverantörssidan”, säger Monica Sihlén, segmentsansvarig för livsmedel på Upphandlingsmyndigheten, i en kommentar.

Läs ”Matnyttigt och samhällsnyttigt”

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.