Studie: Bilen sex gånger dyrare

För första gången finns en prislapp på hur mycket bilen kostar jämfört med cykeln.

<!–Notes ACF
–>Lundaforskaren Stefan Gössling och Andy S. Choi från University of Queensland står bakom studien. Duon har kikat på en analys av kostnadsnyttan som cykelstaden Köpenhamn använder för att bedöma om ny cykelinfrastruktur ska byggas; alltså hur mycket bilen kostar samhället och vilka fördelar den har jämfört med cykeln när det gäller bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel i Köpenhamn.

Sammanfattningsvis visar studien att bilen har en mer negativ påverkan på samhällsekonomin jämfört med cykeln:

– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 euro och cykelns påverkan 0,08 euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen  istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 euro medan samhället tjänar 0,16 euro på varje kilometer som cyklas.

– Kostnad-nytta-analysen i Köpenhamn visar att investeringar i cykelinfrastruktur och cykelvänlig politik är ekonomiskt hållbart och ger hög avkastning, skriver Stefan Gössling. 

Kostnad-nytta-analysen (Cost-benefit-analys, CBA) är en metod som används för att beräkna samhällsnyttan vid infrastruktursatsningar. I den ansedda tidskriften tidskriften Ecological Economics kan du läsa mer om studien Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles.