Studie: Människor villiga att ändra livsstil för klimatets skull

Människor är villiga att ändra sina livsstils-vanor för klimatets skull – om de vore bättre informerade om vad som behöver göras och såg att fler var med på klimattåget. Det visar en studie som Ikea har genomfört på global nivå.

Nästan 90 procent 14 000 Ikea-konsumenter i 14 länder svarar att de är villiga att förändra sin livsstil för att bidra till en positiv klimatutveckling. Foto: Flickr/CCO

Klimatförändringen är en komplex, stor och allvarlig fråga som många människor har svårt att relatera till. Spontant kopplar människor klimatförändringen till destruktiva utfall för människor och naturen. Samtidigt har de svårt att föreställa sig hur en klimatvänlig framtid ser ut. Det visar en studie som Ikea har genomfört bland drygt 14 000 konsumenter i 14 länder, däribland Kina, USA, Indien och Sverige.

Nästan 90 procent konsumenterna svarar att de är villiga att förändra sin livsstil för att bidra till en positiv klimatutveckling. Problemet är bara att de upplever att politiker, företag och andra människor inte gör tillräckligt. En viktig barriär för förändring är att människor saknar kunskap om vilka åtgärder som är viktigast att prioritera. Dessutom har många en känsla av uppgivenhet eftersom de individuella åtgärderna inte antas göra någon skillnad.

Behovet av ändrade livsstils-vanor är också något som EU-kommissionen nyligen tog upp när den lanserade sin strategi för ett klimatneutralt Europa till år 2050.

Ikea menar att det är viktigt att lägga mer fokus på att måla upp en positiv vision om hur en klimatvänlig framtid ser ut. Det handlar bland annat om att visa på fördelarna för individer vad gäller hälsa, pengabesparingar och bekvämlighet. Samtidigt behöver folk känna att de är en del av en positiv klimatrörelse som delar idéer och lär av varandra.

Inför klimattoppmötet i Polen presenterade Ikea en ambition om att bli klimatpositiv till 2030. Det innebär att bolaget, genom ambitiösa åtgärder, siktar på att minska klimatutsläppen mer än vad de själva släpper ut i hela sin värdekedja. Med insikterna från den nya studien planerar den svenska möbeljätten att även öka arbetet med att möjliggöra och inspirera medarbetare och kunder till att själva ta positiva klimatsteg, och att leva mer hållbart.

– Vi vill göra det möjligt för de många människorna att leva ett mer hållbart och hälsosamt liv, inom planetens gränser. Vi vet också att vi svenskar konsumerar resurser motsvarande mer än fyra planeter vilket är allt annat än hållbart, så här har vi en utmaning att ta oss an, säger Nina Fall, ställföreträdande hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Studien visar att Sverige ligger på en global medelnivå vad gäller beteendeförändringar, alltså hur mycket personliga klimatåtgärder som svenska folket genomfört jämfört med invånare i andra länder. Vi är jämförelsevis bra på återvinning, energibesparingar i bostaden och att undvika matavfall.

Men samtidigt ligger vi efter på ett antal områden. Exempelvis tar vi längre duschar och är sämre på att stänga av lamporna. Samtidigt är svenskarna minst klimatvänliga när det kommer till semesterresor och vi ligger pyrt till med klimatpåverkan från våra matval.

– Insikterna säger oss att vi svenskar behöver hjälp att konsumera mer hållbart och ställa om till mer klimatsmart kost. Därför kommer vi på Ikea att arbeta för att bättre lyfta fram våra växtbaserade rätter och de initiativ vi har för att hjälpa kunderna att leva längre tillsammans med våra produkter.

– Vi samverkar till exempel med Blocket där våra Family-medlemmar får annonsera sina Ikea-produkter gratis. Men vi vill också inspirera till personifiering och uppgradering av Ikea-produkter, som vi gjorde i vår kampanj ”Hela Sverige Hackar, i syfte att förlänga livet på produkterna, säger Nina Fall.