Svanen instiftar fondvalsdag

Många svenskar upplever att det är svårt och tidskrävande att ta reda på vilka fonder som är hållbara. Därför startar Svanen en kampanj för att hjälpa och inspirera människor att välja mer hållbara fonder.

– Vi vill skapa en rörelse för att människor ska göra aktiva val när man väljer fonder. Vi tycker att man ska använda sina pengar för att påverka när man köper sparprodukter, säger Ragnar Unge, vd för Miljömärkning Sverige/ Svanen.

Som en del av kampanjen instiftar Svanen en ”fondvalsdag” den 21 februari, man kommer även driva en ”fondvalsrörelse” som består av en digital kampanj och en fysisk valstuga.
– Den fysiska valstugan kommer att ligga på Norrmalmstorg där vi kommer att ha debatter mellan olika politiska företrädare och aktörer på den finansiella marknaden. Vi kommer bland annat att debattera hur vi kan få in hållbarhet i finansbranschen. Sedan ska vi förstås också diskutera vad hållbara fonder är, vilka fonder som får bäst effekt och hur Svanen bedömer detta.

För närvarande finns 12 Svanen-märkta fonder från 7 fondbolag men fler är på gång säger Ragnar Unge.
– Vi hoppas att vi med den här kampanjen ska locka till oss mer kapital så att fler fond-bolag väljer att satsa på Svanen-märkta produkter.

Enligt Ragnar Unge har Svanen valt att ställa tuffa krav på fonderna, de ska ha effekt och inte bara vara något som folk köper för att döva sitt samvete.
– För att försäkra oss om att fonderna verkligen gör skillnad tog vi fram en strategi där vi tittade på vad som utgör en bra fond ur hållbarhetssynpunkt. Då identifierade vi fyra kravområden som vi vill att de ska klara av.

Det första kravområdet gäller branscher och företag som fondbolagen inte ska placera i överhuvudtaget: fossil energi-området, vapen, tobak och företag som systematiskt bryter mot mänskliga rättigheter.
– Det andra kravområdet handlar om att välja, istället för att välja bort. Här ska fondbolagen göra en hållbarhetsanalys av alla de företag som man kan placera i. Sedan ska man välja den bättre halvan av de här företagen. Ett sådant val får effekt eftersom företag som redovisar sitt hållbarhetsarbete har en tendens att bättra sig, säger Ragnar Unge.

Det tredje kravområdet handlar om transparens.
– Transparens brukar också fungera bra för att driva på utvecklingen. En Svanenmärkt fond ska regelbundet redovisa vilka innehav man har, och varför man väljer bort eller in vissa saker. Man ska även redovisa hur man agerar när företag man investerat i har misslyckats med någonting, säger Ragnar Unge.

Det sista kravområdet kallar Ragnar Unge för ”direkt påverkan”. Det innebär att fonderna ska ta ett större ägaransvar för sina investeringar.
– När man spar pengar i fonder så är man ju också delägare av ett företag, man äger aktier och då har man rätt att gå på bolagsstämmer och ta kontakt med bolaget och uttrycka sina åsikter. Svanenmärkta fonder ska samla sin aktiekapacitet och agera som en aktiv ägare som försöker påverka företaget i en hållbar riktning, säger Ragnar Unge.