Svårt få plats på tåg efter ”Greta-effekten”

Hur svårt är det att boka en tågresa ner till den europeiska kontinenten? På konferensen Ekotransport fick fyra personer två och en halv timma på sig att boka resor med olika upplägg.

Frida Berry Eklund, Hedda Berkesand, Björn Wiman och Ingela Ekholm testade hur det fungerade att boka tågresor. Foto: Pax Engström

Bäst gick det för Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter, som förberett sig genom att redan tidigare ha kontaktat Sveriges mest profilerade tågresebyrå, Centralens Resebutik i Kalmar. Sämst gick det för Ingela Ekholm, som inte lyckades komma fram till vare sig den resebyrån eller någon annan av de drygt tio resebyråer hon försökte kontakta.
– Jag har både ringt och mejlat, men antingen kommer jag inte fram eller så får jag svaret att de redan har fullt och ska kontakta mig senare. Det är Greta-effekten, säger Ingela Ekholm till Aktuell Hållbarhet.

Björn Wiman fick i uppdrag att boka en reportageresa Bukarest och Barcelona för att beskåda de katedralsbyggen som pågår där. Centralens Resebutik ordnade en resa som troligen var billigare än en flygresa och ackompanjerades av en utförlig resebeskrivning med sevärdheter och nöjen på vägen – som inte skulle ha varit möjliga om resan gått med flyg.

Hedda Berkesand, assistent åt den miljöpartistiska EU-parlamentarikern Bodil Valero, fick pröva på sin kollegas jobb att boka parlamentarikerns tågresor från Sverige till Bryssel och tillbaka. Ett viktigt kriterium var möjligheten att sova på resan, något som gick att ordna efter mycket sökande på bokningssajterna för SJ och den tyska motsvarigheten Deutsche Bahn. På vägen ner blev det en övernattning i tyska Köln, plus sammanlagt ett dygn för arbete på vägen. På vägen hem blev det nattåg med plats för sju timmars sömn. Men tågresorna blev flera gånger dyrare än det skulle ha varit att flyga.

Frida Berry Eklund, talesperson för Föräldravrålet, hade i uppgift att boka en tågresa för två vuxna och två barn till Legoland i danska Billund följt av Disneyland i Paris. Bokningarna på nätet gick bra, men det blev väl långa tågresor för barnen, dessutom var det knappt att resan hanns med mellan skolavslutningen i mitten på juni och midsommarafton.

Ingela Ekholm, ledamot i PRO:s riksstyrelse, skulle boka en resa till en väninna i Cascais utanför Lissabon. Men att boka den resan gick som sagt inte alls – på grund av alltför högt tryck hos tågresebyråerna. Året efter att Greta Thunberg fick svenskarnas flygskam att brisera har tågresebranschen uppenbarligen inte lyckats förverkliga sin nyvunna tillväxtpotential.