Svebio: ”Låt bli att krångla med miljöbilspremier”

Hellre en rejäl bensinskatt än krångliga miljöbilsstöd. Det tycker Svebio som idag presenterar en granskning av blockens politik kring förnybara drivmedel.

– Låt marknadsekonomin göra jobbet och styr i miljövänlig riktning med en ordentligt tilltagen avgift på koldioxidutsläppen. Låt bli att krångla med miljöbilspremier och förmånsvärden som ändras från tid till annan. Branschen behöver långsiktiga, stabila, teknikneutrala och enkla styrmedel för att utvecklas. Kort sagt: hellre en rejäl höjning av bensinskatten än nya direkta subventioner, säger Gustav Melin som är vd på Svenska Bioenergiföreningen – Svebio.

Svebio har granskat de båda blockens valmanifest och förslag till åtgärder som påverkar biodrivmedelsmarknaden. Och de är inte imponerade.
– Vi är särskilt kritiska till de förslag som lagts av alliansen. Dels vill man införa en skattebroms för låginblandade biodrivmedel som kommer att begränsa inblandningen till 6,5 procent för etanol och 5 procent för diesel, trots att EU nu ger oss rätt att blanda in 10 respektive 7 procent. Dels har alliansen gett bilisterna ett löfte att inte höja bensinskatten under hela mandatperioden. Detta trots att bilarna blir allt bränslesnålare och de som har nya bilar idag betalar 15 procent lägre skatt per kilometer än för fem år sedan.

Gustav Melin menar också att höjd bensinskatt gör det löndammare att investera i effektiva fordon och miljöfordon, och det blir lönsamt för dem som har flexifuelbilar att i alla lägen tanka E85. Det ger enligt Svebio stora klimatvinster.
– Alliansen inför också en negativ särbehandling av etanolbilar jämfört med gasbilar när det gäller beskattningen av förmånsbilar, något som är mycket svårt att förstå motivet för.

Läs Svebios granskning här.