Svensk studie: Cykelpendlare har förhöjda halter av kvävedioxid i inandningsluften

För cykel- och gångpendlare till Stockholms innerstad är koncentrationen av kvävedioxid i inandningsluften nästan sex gånger högre än snittet i Stockholm stad.

Foto: John Wigham/ Wikimedia Commons

De höga halterna innebär att gång- och cykelpendlare utsätts för tre procents högre risk för tidig död jämfört med om de hade gått eller cyklat på ställen med renare luft.
– Tyvärr är det svårt att undvika luftföroreningar då man ofta tar sig till jobbet under rusningstid. Därför behövs det krafttag för att få ner dessa nivåer, säger Emma Engström, forskare på Folksam och ansvarig för en studie om luftkvalitet för cykel- och gångpendlare i Stockholm, till Aktuell Hållbarhet.

Folksams undersökning genomfördes under maj månad 2018 och omfattade totalt 336 resor under totalt 196 timmar till och från Skanstull. De som deltog i undersökningen pendlade antingen med cykel eller gick till jobbet. Resorna innefattade Stockholms innerstad och närförorter i Söderort, Västerort samt Norrort.

Tidigare studier har fokuserat på hur luften är på olika platser i Stockholm.
– Men vår studie är den första som mäter inandningsluften över hela pendlingssträckor, framför allt i rusningstrafik, säger Emma Engström.

Tidigare forskning har visat att avståndet mellan cykelvägar och motortrafik har stor påverkan på cyklisters exponering av luftföroreningar. Forskarna på Folksam förordar därför en större separering mellan gång- och cykelbanor och biltrafiken.