Svenska inköpare känner inte till leverantörernas hållbarhetsarbete

En majoritet av de högsta cheferna på svenska företag vet ingenting om hur deras leverantörer arbetar med hållbarhet. Det visar en ny undersökning.

Foto: Waseem Farooq/Pxhere

Sex av tio beslutsfattare med inköpsansvar vet inte alls hur deras leverantörer arbetar med hållbarhet. Sämst koll har beslutsfattare med inköpsansvar i försäkringsbranschen, pensionsförsäkringsbranschen, fastighetsbranschen och telekombranschen. Det visar studien Sustainable Brand Index B2B som släpps i dag. Att många beslutsfattare med inköpsansvar inte vet hur leverantörerna arbetar med hållbarhet förklaras av beslutsfattarna själva med att de förlitar sig på att deras hållbarhetschefer vet vilka leverantörer de ska använda.
– Jag tycker att det är bedrövligt och uppseendeväckande. Det vi ser är att de flesta har bra koll på företagets eget hållbarhetsarbete. Men det är oroväckande att det finns så bristande kunskaper gällande leverantörernas hållbarhetsarbete, säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight som står bakom den årliga studien.

Enligt Erik Elvingsson Hedén kan en orsak till bristerna vara att hållbarhetsfrågor främst kommuniceras mellan hållbarhetschefer och hållbarhetsavdelningar. Det vill säga att ett bolag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete till kundernas hållbarhetsavdelningar, men inte till övriga delar av företaget.
– Det är en fråga om rätt kommunikation till fel personer och fel kommunikation till rätt personer. Det kommuniceras mycket till hållbarhetschefer, och det är bra. Men tittar vi på vem som har inflytande över inköp så är hållbarhetscheferna de som säger att de har minst inflytande.

Sustainable Brand Index B2B bygger på en enkät riktad till 1 000 beslutsfattare i Sverige. Studien innefattar också en rankning som visar vilka bolag som har högst hållbarhetsanseende hos företagskunder. Högst poäng i årets studie fick återvinningsföretaget Stena Recycling.

Läs Sustainable Brand Index B2B 2018