Svenskar tänker mindre på klimatet

54 procent av svenskarna uppger att de inte funderar över klimatpåverkan när de köper produkter eller tjänster. Det är dubbelt så många jämfört med EU-genomsnittet på 27 procent.

Foto: Mohamed Hassan/pxhere

Undersökningen har gjorts av Europeiska Investeringsbanken, EIB, med webbundersökningsverktyget Yougov. Andelen av de svenska medborgarna som uppger att de faktiskt väger in klimatpåverkan när de köper produkter eller tjänster är enligt undersökningen 39 procent. Det är betydligt lägre än EU-genomsnittet på 67 procent. Det är också lägre än i både USA och Kina där andelen i båda fall är 57 procent enligt undersökningen.

Sämst är de svenska männen, av dem uppger endast 31 procent att de lägger vikt vid en produkts eller tjänsts klimatpåverkan. Kvinnorna ligger 17 procentenheter över det, på 48 procent, men fortfarande långt under EU-snittet på 67 procent.

Enligt EIB kan undersökningsresultaten tyda på att det kan finnas en bristande medvetenhet från svenskarnas sida när de köper produkter eller tjänster. Till exempel har personerna tillfrågats om vad som hindrar dem från att köpa grön el i större utsträckning. 39 procent svarar att de inte vet, 19 procent svarar att det inte alltid är möjligt och endast 13 procent svarar att det är för dyrt.
”Dessa hinder skulle kunna minskas genom mer information om hållbarare energikällor, vilket dessutom skulle kunna uppmuntra medborgarna att bli mer klimatvänliga”, konstaterar EIB.

Undersökningen visar också att svenskarna är mindre kritiska än EU-snittet mot företagens erbjudanden på klimatområdet. Medan 54 procent av EU-medborgarna anser att företagen inte hjälper dem att vidta klimatåtgärder på egen hand, anser endast 38 procent av svenskarna det.

Undersökningen är den femte i en serie undersökningar där EIB undersöker medborgarnas inställning till klimatförändringarna i EU, USA och Kina.