Svenskt Näringsliv vill inte se höjda klimatmål i EU

Allt fler tunga instanser i EU pratar om att öka EU:s klimatambitioner. Europas största arbetsgivarorganisation, Business Europe, vill inte att klimatmålen höjs och har under ett möte diskuterat hur dessa planer kan stoppas. Svenskt Näringsliv är medlemsorganisation i Business Europe och vill inte heller se höjda klimatmål i EU.

Frågan om skärpta klimatmål har aktualiserats efter det att EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker öppnade upp för en sådan diskussion under förra veckans linjetal. Europas största arbetsgivarorganisation, Business Europe, vill inte att klimatmålen höjs och har därför under en möte diskuterat om planerna borde stoppas, och i så fall hur. Det visar ett läckt diskussionsunderlag från ett möte som Business Europe höll under gårdagen.

Med på mötet var Svenskt Näringsliv som är medlem i Business Europe och som stödjer organisationens linje. Maria Sunér Fleming, enhetschef energi, infrastruktur och miljö på Svenskt Näringsliv, säger till Aktuell Hållbarhet att EU:s klimatmål i dag är minst 40 procents minskade utsläpp till år 2040 och att det redan finns inlagda kontrollstationer då det vore bättre att ta upp denna diskussion. Samtidigt säger hon att Svenskt Näringsliv välkomnar mer långtgående utsläppsminskningar.
– Att däremot påbörja en process som innebär att man behöver öppna upp den lagstiftning som nu är satt kring klimatmålen i EU är inte önskvärt, säger Maria Sunér Fleming.

Hon menar att det skulle kräva nya förhandlingar kring utsläppshandeln, som precis gått i mål. Vidare skulle man behöva öppna upp förhandlingen om fördelningen av målen för den icke-handlande sektorn i EU mellan medlemsstaterna.
– Det kan bli en mycket svår process att enas igen kring detta, inte minst i ljuset av att ett av de mest pådrivande länderna i EU, Storbritannien, nu lämnar EU och maktförhållandena förskjutits, säger Maria Sunér Fleming.

Enligt Svenskt Näringsliv bör fokus i stället vara att implementera den lagstiftning som redan beslutats om, samt komplettera med exempelvis emissionskrav för lätta och tunga fordon. Maria Sunér Fleming påpekar också att fokus bör ligga på det långsiktiga målet för EU till 2050.

Investerarnätverket PRI startade nyligen ett projekt som syftar till att uppmana portföljbolagen att se över sina medlemskap i branschnätverk som lobbar mot klimatåtgärder. Den svenska fondförvaltaren Öhman är en av deltagarna i projektet och Fredric Nyström, chef för ansvarsfulla investeringar, ser allvarligt på saken. Han menar att Business Europe under en längre tid har varit skeptiska till klimatåtgärder. Utåt sett säger sig organisationen stå bakom Parisavtalet, men i praktiken motarbetar de allt som oftast åtgärder för att nå målet, menar Fredric Nyström.

Att Svenskt Näringsliv är medlem i Business Europe innebär att väldigt många svenska företag i praktiken finansierar den här typen av lobbyarbete. Fredric Nyström menar att svenska företag som är medlemmar i Svenskt Näringsliv bör ta sig en funderare på hur de ställer sig till den här typen av lobbying.
– Det är trots allt deras medlemskap och medlemsavgifter som används för att driva de här frågorna. Medlemskap i lobbyorganisationer och branschnätverk måste upp på styrelsenivå i företag och det måste finnas en process för att bevaka att det är frågor som man ställer sig bakom som drivs, säger Fredric Nyström.

Läs diskussionsunderlaget som Greenpeace kommit över. 

Läs mer om PRI:s rekommendationer för branschorganisationer och lobbyarbete