Sverige fortsätter bryta mot EU:s miljöregler

EU-domstolen fällde förra året Sverige för att inte uppfylla kraven på luftkvalitet som gäller inom EU. Idag, ett år senare, är partikelhalterna i Sveriges storstäder fortsatt höga och Sverige riskerar att återigen ställas inför rätta.

Det är SR Ekot som berättar att Sverige ännu en gång kan ställas inför rätta i EU på grund av bristande luftkvalitet i storstäderna. Det handlar om små partiklar från damm och asfalt som slitits upp av främst dubbdäck. Partiklarna är små nog att ta sig in i blodet och leder till allvarliga sjukdomar som blodproppar och hjärtinfarkt. De lite större partiklarna fastnar i lungorna och ger skador där. En ny studie visar att mellan 30 och 40 personer där av partiklarna varje år – bara i Stockholm.

Det kan upplevas som ironiskt att Sverige var en av de främsta tillskyndarna då EU 2008 införde regler för hur höga halter av partiklar som får finnas i luften. Särskilt då Sverige aldrig lyckats leva upp till kraven. Regeringen har emellertid lovat EU att problemet ska vara löst "inom ett fåtal år".
– Dels för att det faktiskt finns områden i städer och städer som har kommit en bra bit på väg. Dels också för vad jag har sett internationellt hur man löser de här problemen på andra håll, svarar miljöminister Lena Ek om varför hon tror på det till SR Ekot.

På avdelningar för luftföroreningar på Svenska Miljöinstitutet tror man emellertid inte att partikelhalterna kommer att minska inom den närmaste framtiden.
– När det gäller partiklar så ser vi väl ingen tydlig trend att det skulle vara en nedåtgående trend, säger enhetschefen Karin Sjöberg till Ekot.

SR Ekot
har också pratat med Naturskyddsdföreningen som påpekar att partikelhaterna inte går ner, utan tvärtom ökade mellan 2010 och 2011. Ordförande Mikael Karlsson uppmanar också EU-kommissionen att dra Sverige inför EU-domstolen igen.
– Man har konstaterat att Sverige bryter mot bindande regler inom EU. Nästa gång som det hamnar i domstolen då kommer Sverige också få ekonomiska sanktioner och det kommer givetvis öka hastigheten i arbetet. Vilket kommer rädda människoliv i förlängningen, säger han till Ekot.