Sveriges konsumenter: Ikea är hållbaraste bolaget

Ikea toppar årets rankning från Sustainable Brands Index, den svenska rankningen som sedan 2011 kartlägger varumärkens hållbarhetsrykte hos konsumenter.

Foto: Mastrminda/Pixabay

Ikea får den tredje högsta rankningen någonsin i indexet, 102 procent. Därefter kommer i turordning Änglamark, Lantmännen, Coop och Ica på mellan 90 och 96 procent.

Enligt undersökningen anser konsumenterna att Ikea är allra bäst på hållbara material samt god kvalitet och livslängd på produkterna. Ytterligare en anledning till det höga betyget är enligt Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brands Index, att företaget har lyckats förmedla att de just nu är inne i en omställningsprocess – från slit och släng till en mer ansvarsfull affär med hållbara material och second-hand.
”Det visar att vi har nått ut med de tydliga framsteg vi gjort och ambitiösa mål vi satt för att bli klimatpositiva till 2030”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea Sverige, i en kommentar.

Max Hamburgare, Svenska Spel och Polarbröd ökar sitt hållbarhetsanseende mest jämfört med förra årets rankning. De bolag som tappar mest är Flixbus, före detta Swebus, samt Godel.

På sista plats hamnar spelbolaget Leo Vegas på 355 poäng, tätt åtföljt av flera andra spelbolag och flygbolag.

Rapporten bygger på intervjuer under januari till mars med 50 000 respondenter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Nederländerna, som ska vara representativa för befolkningen.

Läs rapporten från Sustainable Brands Index