Swedish Fashion Council: Vi kommer få se mer reparationer och återanvändning i klädindustrin

I sin flaggskeppsbutik i Paris erbjuder H&M sina kunder att själva reparera sina kläder. Att erbjuda reperation av kläder i butik är en cirkulär trend som kommer att växa kraftigt, tror experter.

Foto: Myriam Fotos/ Pixabay

Nyligen berättade H&M att företaget följer trenden med att erbjuda reparation i butik för att förlänga livet på kundernas kläder. Enligt H&M är det en del av strategin kring en cirkulär ekonomi men erbjudandet gäller inledningsvis enbart i den nya flaggskeppsbutiken i Paris. Att erbjuda reparation av kläder i butik är en växande trend i klädbranschen, bland annat erbjuder Nudie Jeans tjänsten sedan ett par år tillbaka.

Jennie Rosén som är vd på branschorganisationen Swedish Fashion Council säger till Aktuell Hållbarhet att den här typen av nya initiativ har lättare att slå igenom när de stora aktörerna går in och visar vägen.
– Om man kan använda plaggen längre sparar man väldigt mycket direkt på miljön, vilket man gjorde i större utsträckning tidigare när ekonomin var sämre i Sverige. Det har försvunnit under en tidsperiod men är på väg tillbaka igen. Många unga människor som vi träffar har ganska stor klimatångest och vill inte konsumera fast fashion på det sättet som tidigare generationer har gjort, säger Jennie Rosén.

Jennie Rosén hävdar att det finns en efterfrågan bland konsumenter att förlänga livslängden på sina klädesplagg. Problemet har hittills varit att det är ganska svårt för konsumenterna att hitta till de ställen som kan erbjuda lagning och upcycling av kläder.

Finns det en risk att lokala småföretagare som livnär sig på skrädderi kommer drabbas av att större modeaktörer fokuserar mer på reparation?
– Nej, i framtiden ser vi att företag kan behöva arbeta tillsammans på ett sätt som man inte har gjort tidigare. Skräddare kanske behöver hitta en ny plattform eftersom de har en ganska traditionell handel. Den här typen av serviceutbud kommer det säkert finnas stor efterfrågan på i framtiden. Det är nog snarare tvärtom så att det finns stora möjligheter med reparationstjänster om någon går i frontlinjen.

H&M:s initiativ i Paris innebär i praktikent att det svenska modeföretaget erbjuder tillgång till symaskiner samt tvättmedel och fläckborttagningsmedel inne i butiken, där kunder kan förlänga livet på sina kläder – oavsett om de är köpta i en H&M-butik eller ej.

Modeföretaget undersöker även möjligheterna att gå in i partnerskap med lokala skräddare för att kunna erbjuda tjänster som att reparera och sy om kläder. Men redan nu finns personal på plats som kan erbjuda råd och handräckning:
– Vi har personal som jobbar på avdelningen just för att kunna hjälpa våra kunder både med att svara på frågor och att laga sina plagg, säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M.

Utöver möjligheten att laga kläder i butik introducerar H&M även produkter för att vårda kläder, såsom fläckborttagningsprodukter och reparationskit. Vidare har modeföretaget skapat en inspirationshub med information kring hur kläder, skor och accessoarer vårdas på bästa sätt.

Satsningen går under konceptnamnet Take Care, som det modeföretaget presenterade i årets hållbarhetsrapport. I samband med rapportlanseringen körde H&M igång en pilotfas av Take Care i tyska Hamburg, som nu alltså följts upp med en ordentlig lansering i Paris. Håcan Andersson säger till Aktuell Hållbarhet att konceptet ”såklart” kan komma att introduceras på fler marknader i framtiden, men är sparsam med ytterligare detaljer.