Systembolaget: Därför har vi ingen hållbarhetsavdelning

Systembolagets hållbarhetsstrateg Susanna Westin upplever att hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare, för kunderna, leverantörerna, och sist men inte minst för huvudägaren Staten. Trots det har Systembolaget ingen hållbarhetsavdelning. Hållbarhetsstrategen Susanna Westin förklarar varför.

För Systembolaget är hållbarhet en kärnfråga. Att bidra till bättre folkhälsa är en del av företagets uppdrag och någonting som alla anställda arbetar med genom kommunikation, ålderskontroller och rådgivning. Men under senare år har Systembolaget även trappat upp sitt hållbarhetsarbete på andra områden. Det berättar bolagets hållbarhetsstrateg Susanna Westin för Aktuell Hållbarhet.
– Vi har på ett väldigt tydligt sätt försökt integrera hållbarhet i verksamheten. Vi har inte någon hållbarhetsavdelning utan tanken är att hållbarhetsarbetet ska leva ute i verksamheten. Mitt uppdrag har varit att integrera frågorna samt coacha och bidra med kompetens runt om i organisationen.

Systembolaget har dock en enhet som heter ”Hållbar leverantörskedja”. De sitter på företagets inköpsavdelning och ägnar sig bland annat åt riskhantering och miljöfrågor i leverantörskedjan.
– Vi har en väldigt omfattande dryckesleverantörskedja. Eftersom vi, genom våra svenska leverantörer, köper in våra produkter från en mängd olika länder arbetar vi fokuserat med riskhantering och uppföljningsarbete. Att förändra arbetsvillkor på vinodlingarna ute i världen är en hjärtefråga, säger Susanna Westin som berättar att det är ett komplicerat arbete som kräver mycket resurser.
– Sedan några år tillbaka finns exempelvis Italien med på vår lista över riskländer när det gäller arbetsvillkor och mänskliga rättigheter. Där har vi precis anställt en lokal resurs för att vi ska kunna vara mer närvarande. Vi har förstås även egna anställda som åker runt och pratar med leverantörer och samordnar revisioner runt om i världen.

En annan del av hållbarhetsarbetet handlar om själva dryckerna och hur de produceras, förpackas och transporteras.
– Vi är väldigt stolta över vårt ekologiska sortiment och vårt samarbete med leverantörerna inom eko. Förra året var 12,6 procent av vår försäljning ekologisk och vi ser att intresset för eko har ökat kraftigt bland både leverantörer och kunder, säger Susanna Westin.

I höstas drog Systembolaget igång ett klimatinitiativ tillsammans med de två stora dryckesbranschföreningarna i Sverige.
– Vi samlades kring en gemensam viljeyttring som går ut på att vi åtar oss att sätta klimatmål för våra respektive verksamheter i linje med Paris-avtalet. Det här är någonting vi kommer att arbeta intensivt med framöver, säger Susanna Westin.

För att stärka sitt mångfaldsarbete samarbetar man med Arbetsförmedlingen och erbjuder praktikplatser och subventionerade anställningar till personer med funktionsvariationer. Sedan 2015 tar man också emot praktikanter och nyanlända inom ramen för satsningen Sverige Tillsammans och 100-klubben.

Susanna Westin tycker att det är tydligt att hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare, både för kunder, leverantörer, medarbetare, och sist men inte minst för huvudägaren Staten.
– Ägarpolicyn för de statliga bolagen har ju länge varit väldigt tydlig när det gäller hållbarhet, men i höstas fick Systembolaget ytterligare ett förtydligande där det står att vi i ännu högre utsträckning ska ställa hållbarhetskrav när vi köper in produkter, berättar Susanna Westin.

Därför har Systembolaget inlett en omorganisering som ska bidra till att lyfta hållbarhetsfrågorna. Omorganiseringen innebär att den hållbarhetsstrategiska funktion som Susanna Westin har sedan ett par tillbaka år kommer att flytta till en ny avdelning
– Exakt vad den nya avdelningen kommer att heta och hur den kommer att arbeta är inte klart än, men tanken är vi ska bli ännu mer strategiska i vårt hållbarhetsarbete, att vi ska identifiera nya samarbeten och förstärka dialogen med våra intressenter.

Susanna Westin tycker att det känns bra att jobba inom en organisation som tar hållbarhetsfrågorna på allvar och hon menar att kundernas växande intresse är ytterligare ett tecken på att Systembolaget fokuserar på rätt saker.
– Man känner så tydligt av de vindar som blåser i samhället och de ger oss energi att fortsätta jobba med de här viktiga frågorna.

Inom den närmsta framtiden kommer Systembolaget att arbeta mycket med att utöka och fördjupa de samarbeten som man redan bedriver på hållbarhetsområdet.
– När det kommer till våra produkter och ekologiskt håller vi på att titta på vad nästa steg ska bli. En enskild märkning berättar ju inte allt om en varas hållbarhet så nu undersöker vi hur vi kan ta det här vidare för att få med fler hållbarhetsaspekter och öka kundens möjligheter att göra informerade val, säger Susanna Westin.