”Därför är taxi ett hållbart alternativ”

I framtiden kommer färre människor att äga en egen bil. Det gäller framförallt i städerna där invånarna istället kommer att lägga sina pengar på transporttjänster i form av kollektivtrafik, privatleasingtjänster, bilpooler, hyrbilar, och sist men inte minst, taxi.

Taxi är en transportform som redan idag spelar en viktig roll för att få folk att resa mer kollektivt. Det menar Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet, som säger till Aktuell Hållbarhet att vi måste omvärdera bilden av taxiresandet som en form av lyxkonsumtion.
– Att resa med taxi då och då är ofta ett billigare alternativ än att äga en bil, samtidigt som det är mer praktiskt och miljövänligt än att vara med i en bilpool. Tar man taxi har man ju också en chaufför, bilen rör sig hela tiden och det gör att det inte finns behov av så många parkeringsplatser i städerna. Då kan man istället använda ytan för att bygga tätare och mer hållbara städer, säger Claudio Skubla.

Han argumenterar också för att taxibilar bör användas mer inom kollektivtrafiken.
– På platser med ett svagt resandeunderlag kan man ersätta busstrafik med anropsstyrd taxi. Genom den här typen av mer flexibla transportlösningar kan man öka tillgängligheten, samtidigt som man sparar både miljö och pengar.

Claudio Skubla nämner exemplet Arboga där man för 15 år sedan valde att lägga ner busstrafiken för att istället sluta avtal med flera taxiföretag.
– Där erbjöd man alla invånare att åka taxi mot en avgift på 20 kronor per resa. Det ledde till en kraftig ökning av kollektivtrafikresenärer, samtidigt som kostnaderna halverades.

För att skapa mer hållbara städer borde politiker, byggherrar och transportföretag fokusera mer på att hitta nya samverkansformer för att kollektivtrafiken ska fungera bättre tycker Claudio Skubla.
–Idag bygger man städer med tanken att folk ska ha egen bil. Till varje nybygd lägenhet finns ofta en parkeringsplats. Ett bättre alternativ vore att strunta i parkeringsplatserna och använda de pengar som frigörs till att erbjuda de boende en mobilitetspeng. Det skulle fungera som ett resebidrag som de boende kunde använda för att resa kollektivt, hyra en bil eller åka taxi, säger Claudio Skubla.

För att påverkar politikerna i rätt riktning bedriver Svenska Taxiförbundet en del påverkansarbete på riksnivå där man diskuterar taxis roll inom kollektivtrafiken med politiker och berörda myndigheter. Men för att påverka privatpersoners resande skulle taxibranschen behöva mer resurser menar Claudio Skubla.
– Taxibranschen är ju en liten bransch. Om man bortser från de stora jättarna så är de flesta av våra medlemmar småföretag där de som är styrelsemedlemmar och ägare ofta själva är ute och kör taxi. Det saknas tid och pengar för att driva kampanjer eller informera folk om fördelarna med att åka taxi.