Telenor först ut att testa klimatkompensation med krav på interna utsläppsminskningar

Telekomjätten Telenor börjar klimatkompensera enligt Fairtrade Climate Standard, en klimatkompensationsstandard som ställer krav på interna utsläppsminskningar.

Telekomjätten Telenor börjar klimatkompensera enligt Fairtrade Climate Standard, en klimatkompensationsstandard som introducerades i samband med klimatmötet i Paris 2015. Enligt standarden åtar sig Telenor förutom klimatkompensation också att vidta åtgärder för att minska de egna utsläppen. Enligt Telenor låg utsläppen från den svenska verksamheten på cirka 1 600 ton förra året.
– Åtagandet är en sexårsplan och planen är ännu inte klar för alla sex åren. För oss kommer utsläppsminskningarna inledningsvis handla om tekniken bakom vårt nät, vår egen verksamhet och våra transporter. Framöver kommer vi titta både på om vi kan bredda vårt scope och om vi kan gå djupare i respektive scope, säger Magdalena Aspengren, hållbarhetschef på Telenor, till Aktuell Hållbarhet.

Magdalena Aspengren säger att klimatkompensationen redan i dag täcker hela den svenska verksamheten, men att omfånget kan komma att breddas och täcka exempelvis leverantörer och kunder.

Enligt Zero Mission, som säljer Fairtrade Climate Standard, är standarden unik eftersom den ställer krav i båda ändarna av leverantörskedjan, då företagen utöver kompensation också åtar sig att arbeta efter en reduktionsplan. Zero Mission uppger också att Telenor är först av Sveriges klimatkompenserande företag att frivilligt ta på sig reduktionskrav enligt standarden.