Tesla återvinner elbilsbatterier

Tesla hoppas kunna pressa kostnaderna för elbilsbatterier genom att ta till vara på metaller från uttjänta batterier.

Batterierna, som enligt de flesta tillverkare ska hålla i sju till tio år, är den dyraste komponenten i elbilar, och väcker dessutom frågor om säkerhet och miljö. Ju större del av batterierna som kan återvinnas, desto mer kan batterikostnaderna pressas, vilket i slutändan kan få en stor effekt för det pris som en konsument betalar för en elbil.

Både GM och Nissan har slutit samarbetsavtal med andra företag för att undersöka olika alternativ för återvinning av batterierna. Det har bland annat talats om att återanvända batterierna som reservgeneratorer på sjukhus eller i anläggningar för förnybar energi. Även Tesla har tidigare tecknat ett samarbetsavtal med SolarCity för att utveckla lagringstekniker för solenergi.

Men nu satsar Tesla på att ta till vara på själva råvarorna. Företaget kommer att återvinna sina uttjänta batterier på en fabrik i Belgien, som drivs av materialteknikföretaget Umicore. Där kommer batteriernas material att användas för att producera en legering, som sedan kan vidareförädlas till kobolt, nickel och andra metaller. Materialen kan sedan säljas till batteritillverkare eller användas för att tillverka betongslagg, skriver GreenBeat.