Teslas familjebil är här – med plats för sju

Kaliforniska Teslas första helt egna bil är här. Plats för sju personer och aktionsradie på 48 mil utmärker den coupé-liknande familjeraketen Model S.

I går visade Tesla för första gången upp den omtalade Model S. Modellen är företagets andra bil och till skillnad från Roadster som är baserad på Lotus Elise är Model S en helt egen vagn, ritad av designchefen och tidigare Mazda-designern Franz von Holzhausen. 


En underdrift: coupé-liknande former

Tesla uppger att Model S ska vara rymligare än kombibilar i samma storleksklass. I kupén ryms fem fullvuxna. I aktra bagageutrymmet kan två bakåtvända stolar användas av barn. I det förliga utrymmet där ingen förbränningsmotor sitter finns ytterligare bagageutrymme. Tesla uppger att drivlinan är ”golvmonterad” utan att närmare specificera vad det innebär.

Bilens räckvidd blir som mest 48 mil. Model S ska nämligen säljas med tre batterialternativ för räckvidderna 25, 37 eller 48 mil. I det största utförandet handlar det om en last på 8.000 litiumjonbatterier. Det kan jämföras med Roadster som klämmer 40 mil ur sina 6.000 batterier. Bilen laddas med 120, 240 eller 480 volt. Med det sistnämnda alternativet ska batterierna kunna laddas på 45 minuter. 


Med plats för sju

Några effektsiffror har inte Tesla givit från sig ännu. Toppfarten för Model S uppges vara 190 kilometer i timmen. 0 – 96,5 kilometer i timmen(60 mph) ska gå på 5,6 sekunder. Bilens totalvikt är 1.800 kilo varav 544 kilo utgörs av batterier. 

Några slutliga försäljningsplaner lämnades inte heller under gårdagen men medierapporteringen antyder att 2011 är ett troligt lanseringsår. Spekulanter kan redan nu reservera en bil för 49.900 dollar. Då är en statlig skatterabatt för elbilar på 7.500 dollar avdragen. Teslas krassliga ekonomi kan sannolikt påverka framtiden för Model S. Företaget är ett av flera amerikanska bolag som ansöker om statliga lån just nu.