Testplattform för hållbar konsumtion öppnas i centrala Stockholm

I dag öppnar AMF Fastigheter upp en testplattform för hållbar konsumtion av kläder och design i centrala Stockholm. Syftet är att genom samarbeten med etablerade second hand-varumärken utbyta erfarenheter och kunskap om hållbar konsumtion.

Varumärken som Myrorna, Stadsmissionen, Remake, Röda Korset och Erikshjälpen kommer finnas på plats i The Lobby. Foto: AMF Fastigheter

I dag öppnar AMF Fastigheter upp en testplattform för hållbar konsumtion av kläder och designvaror på Regeringsgatan i centrala Stockholm. Med testplattformen, som kallas för The Lobby, vill fastighetsbolaget undersöka hur cirkulära resursflöden och behovet av minskad resursanvändning kan komma att förändra konsumtionsbeteenden i framtiden.
– The Lobby är en handels och eventplats där vi som fastighetsägare tillsammans med retailers och konsumenter vill utmana etablerade synsätt och provtrycka framtidens handel, säger Göran Swärdh, konceptansvarig för The Lobby och affärsutvecklare AMF Fastigheter.

Tanken är att The Lobby under de kommande veckorna ska vara en plats där konsumenter och utställande varumärken kan utforska alternativ till att köpa nytt. Det kan exempelvis handla om hur mode och inredning kan hyras och bytas ut, uppgraderas, lagas eller redesignas.

Varumärken som Myrorna, Stadsmissionen, Remake, Röda Korset och Erikshjälpen kommer finnas på plats för att erbjuda kläder, design och inredning. Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef på Myrorna, ser möjligheten att synas på ett så centralt läge som en chans att nå nya målgrupper.
”Förhoppningen är att fler ska upptäcka Myrorna och inspireras till en mer hållbar konsumtion”, säger Lotta Kökeritz i en kommentar.

Göran Swärdh, konceptansvarig för The Lobby.

En stor del av syftet med The Lobbys nya tema är enligt Göran Swärdh att utbyta erfarenheter och kunskap kring hållbar konsumtion. Därför ligger mycket fokus på de kostnadsfria workshops, inspirationsträffar och föredrag som olika aktörer kommer arrangera.
– Oavsett tema så är The Lobby alltid mer än en handelsplats, syftet med The Lobby är att varumärkena på plats ska möta sina kunder genom olika aktiveringar och event för att inleda en dialog. I samband med detta tema vill vi utforska sätt att främja hållbar konsumtion, säger Göran Swärdh.

För AMF Fastigheter är syftet att lära sig mer om hur de som fastighetsägare kan stötta sina kunder i sitt hållbarhetsarbete men framför allt ta med sig kunskapen till sina andra handelsplatser och kommersiella lokaler.
– Vi är duktiga på hållbarhet när det gäller fastigheter. Exempelvis lägger vi mycket kraft på energibesparing och val av byggmaterial, men retail har andra utmaningar. Vi vill lära oss hur vi kan bidra med utveckling och service till våra kunder som underlättar deras arbete med hållbarhet, säger Göran Swärdh.

AMF Fastigheter har haft The Lobby öppen under olika skepnader och perioder sedan knappt sju månader tillbaka. Det här är första gången som de satsar på ett uttalat hållbarhetstema, men Göran Swärdh ser att det finns många andra hållbarhetsrelaterade koncept som kan testas i framtiden.
– Det finns många andra områden som är intressanta, exempelvis kring matavfall eller hur nya material ersätter de material vi börjar få brist på. Fokuset på hållbar konsumtion blir en bra början och jag hoppas att det slår väl ut, säger Göran Swärdh.