”Textilföretagen måste samarbeta i klimatfrågan”

MODE OCH TEXTIL Den nya rapporten från IPCC visar att större ambitioner är ett måste inom textil- och modeindustrin. Därför är vi glada att FN:s klimatkonvention inom kort lanserar ett nytt regelverk, med syftet att minska klimatpåverkan inom modebranschen, skriver företrädare för WWF.

Fram tills nu har textilsektorn saknat såväl övergripande mål som ett formellt samarbete i klimatfrågan, skriver Laila Petrie och Daniel Robertsson på WWF. Mostphotos/WWF

IPCC-rapporten som släpptes för ett par veckor sedan visar att vi måste bromsa den globala uppvärmningen vid 1,5 grader, eftersom konsekvenserna vid 2 graders uppvärmning skulle bli förödande. Det kommer att kräva förändringar och omställningar som mänskligheten inte tidigare skådat. Och det måste ske snabbt – inom drygt ett decennium.

FN:s generalsekreterare Antonio Guterres kallade rapporten ”en väckarklocka” och Science Based Targets-initiativet har meddelat att från och med 2019 kommer de att uppmana företag att sätta klimatmål i linje med ett 1,5-gradersscenario.

Samtidigt bekräftar FN:s klimatkonvention ”United Nations Framework Convention on Climate Change” (UNFCCC) att de i december kommer att lansera en plattform och ett regelverk för textilsektorns klimatåtgärder. Syftet är att uppmana alla aktörer inom textil- och modebranschen att minska utsläppen av växthusgaser med minst 30 procent över hela värdekedjan, till senast år 2030. Detta för att stödja utvecklingen av att branschen tar fram färdplan som baseras på vetenskapliga mål och för att branschen ska samarbeta för att hitta gemensamma lösningar för de största utmaningarna i klimatfrågan.

Det är välkommet och viktigt. Fram tills nu har textilsektorn saknat såväl övergripande mål som ett formellt samarbete i klimatfrågan.

I dagsläget står textil- och klädbranschen för mellan 2 och 10 procent av de globala växthusgasutsläppen. Ellen MacArthur Foundation menar att om branschen bara siktar på klimatmål för att begränsa klimatförändringarna till 2 grader, kommer deras växthusgasutsläpp potentiellt sett kunna stå för hela 26 procent av de globala utsläppen år 2050.

De utsläpp som ligger utanför företagens direkta kontroll, så kallad Scope 3-påverkan, innebär att företag behöver samarbeta med varandra, men också med leverantörer, regeringar, finansiella organisationer och konsumenter, för att verkligen ta itu med sin klimatpåverkan i hela kedjan.

En god nyhet är att branschen redan har lång erfarenhet i att samarbeta i andra miljöfrågor. På samma sätt kan ambitiösa åtaganden som H&M:s klimatmål om att bli klimatpositiva över hela värdekedjan senast till år 2040 endast nås genom samarbete.

Effekterna av och kostnaderna för klimatförändringarna, som torka, översvämningar och vattenförorening, kostade näringslivet 14 miljarder dollar år 2016.

Ska vi säkra en 1,5-gradersframtid behöver hela textil- och modebranschen skyndsamt öka ambitionen och gå ännu längre än den 30 procentiga minskning som FN:s klimatkonvention föreslagit och sätta målen ännu högre så att de motsvarar vetenskapligt förankrade klimatmål. Om branschen ska bli hållbar på riktigt är det helt avgörande.

Laila Petrie, cotton and textiles lead, WWF International, och Daniel Robertsson, chef samhälls- och näringslivsutveckling, WWF Sverige