Tipsen för en lyckad tågsemester

Flygskam är ett av årets nyord och intresset för att resa med tåget ökar. Tågresan kan ge utrymme för en lugn start på semestern men riskerar även att bli en långdragen pina. Aktuell Hållbarhet har pratat med den världsvane tågresenären Mattias Goldmann, vd på Fores med 2030-sekretariatet, för att få tips på hur man lyckas med tågsemestern.

Foto: Pxhere/CCO

Under året har debatten om flygets klimatpåverkan stundtals varit intensiv och flygskam har etablerat sig som ett av årets nyord. Flygbranschens tidigare starka tillväxt tycks ha mattats av under året, åtminstone vad gäller utlandsresor. Samtidigt har försäljningen av interrail-kort har fördubblats i år jämfört med föregående år, och SJ meddelar att affärsresandet med tåg stiger.

Mycket tyder på ett ökat intresse för att stanna på marken under såväl jobbresan som semestern. Men sannolikt drar sig många ännu från att välja tåget, det mest klimatsmarta alternativet, när det vankas lite längre sträckor bortom landets gränser. Kanske känns det krångligt eller bara väldigt långdraget.

Mattias Goldmann, vd på Fores med 2030-sekretariatet, är en världsvan tågresenär som bland annat färdats med räls till klimattoppmötena i Katowice och Marrakech men även under många semesterresor. Aktuell Hållbarhet ringde upp Mattias för att be om lite goda tips för hur man får till en lyckad tågsemester.

Vad är ditt tips till folk som funderar på tågsemester men drar sig för att komma till skott?

– För det första, tänk på att också resan är en del av upplevelsen. Tågresan blir riktigt bra om man njuter av vad man passerar och inte bara slutmålet. För det andra, gå alltid in på tyska Bahn.com för där hittar du alla tidtabeller smidigt på ett och samma ställe. För det tredje, använd tiden du får på tåget: läs en tjockare bok, tänk djupare tankar eller spela ett längre spel med ungarna.

Har du några särskilda destinationer som du rekommenderar den som är ny tågresenär?

– Köpenhamn är den självklara utgångspunkten. Därifrån kommer man smidigt till Hamburg och sedan öppnar sig hela Europa. Om man sticker tidigt på morgonen från Köpenhamn är hela Centraleuropa en dagsresa bort. Du är i Paris tidig middag eller i Berlin till eftermiddagskaffet. Du kan vara i Budapest, Prag, Bern eller Genéve under samma kväll.

– Om man är ganska ovan att åka tåg föreslår jag att inte fästa sig så mycket vid om det finns nattåg eller inte, utan ta dig till Köpenhamn och därifrån tar du dig vidare med ett vanligt dagtåg.

Vilka är de största fördelarna med att välja tåget före flyget för längre resor, exempelvis inom Europa?

– I arbetet tar jag väldigt gärna tåget längre sträckor. Det innebär ostörd arbetstid om man har ett jobb som har med en dator eller inläsning att göra. På flyget är det ju väldigt hackigt och i bilen ännu värre. De flesta tågen har fri uppkoppling och numera är det dessutom fri roaming i hela Europa.

– Om det är en del av semestern är den stora fördelen att komma fram lugn och få en värdig start på semestern i stället för en sönderhackad och stressad resa som flyget eller bilen ofta blir. Sen går det förstås inte att komma bort från att tåget är en bra lösning för klimatet.

Är det alltid klimatsmart att åka tåg i Europa?

– Ja tåget är alltid mer klimatsmart än flyget, men med mindre marginal i vissa länder. I Sverige går tåget på grön el men i Danmark går många tåg på fossil diesel och i Polen går de huvudsakligen på kol.

Finns det någon gräns vad gäller avstånd när det är rimligt att välja tåget enligt dig?  

– Om man ska vara i vår närregion är tågresan tidseffektiv i och med att man på en halvdag är ute på kontinenten från Sverige. Inte minst om man jämför med flyget där man måste gå igenom säkerhetskontroller, hämta upp bagage och resa till och från flygplatsen som aldrig ligger centralt så vidare. Generellt skulle jag säga att på resor upp till 500–1000 kilometer kan tåget vara väl så snabbt totalt sett som flyget.

– Man kan också tänka att om man inte orkar ta tåget tur och retur kan man ta det ena vägen eller en bit av vägen. Ju större del av resan man tar tåget desto mer klimatsmart.

Hur mycket måste man vara beredd på förseningar?

– Punktlighet hör till vardagen, men när jag tar tåget utomlands så litar jag på tidtabellen; Stockholm till Marrakech var jag 40 minuter försenad totalt varav 20 i Sverige. I Marocko var tåget 20 minuter försenat. I Tyskland och Schweiz har man ofta mindre än tio minuter för tågbyten, det räcker. Men varför stressa, ta ett senare anslutningståg och se något i stället.

För att minska risken att första tågsemestern blir en pina som man aldrig mer vill uppleva; Vad är viktigast att tänka på före och under resan för att upplevelsen ska vara så pass bra att man vill göra det igen?

– Vi är lite olika men om man har barn med sig är det viktigt att ha med olika saker att göra.  Utnyttja också möjligheten att dela upp tågresan. En flygresa är svår att dela upp men med tåget kan man även om man vill låta stoppen ta ett par timmar för att exempelvis hinna med en promenad i stan. Man är nästan alltid i centrum när man tar tåget.

– Sist men inte minst, tidtabellen berättar mycket. Om det är ett nattåg som går från Köpenhamn till Hamburg med stopp på alla stationer och om det bara finns sittplatser så förstår man redan innan att man kommer komma fram grinig, skrynklig och sur. Om man tänker att resan är en del av upplevelsen kan det få kosta mer att få en bekväm resa ifall det blir nödvändigt.

Till sist, har du några önskemål för hur tågresan kan bli ännu bättre?

– Det är fantastiskt att tåget nu blir allt vanligare för semestern, men den riktigt stora skillnaden för klimatet är när vardagsresorna med bil eller flyg ersätts. För det vill jag ha en ännu bättre arbetsplats på tåget, med snabbare uppkoppling och närmare till kaffet.