Transportbranschen: Handel med utsläppsrätter enda vägen

En undersökning från TransportGruppen visar att det krävs väldigt höga skatter för att godstransporternas klimatpåverkan ska påverkas i nämnvärd utsträckning. Den höga kostnaden gör att man kommer med det kontroversiella förslaget att det enda styrmedlet som ska finnas är att inkludera vägtransporterna i EU:s handel med utsläppsrätter. Det skulle innebära att transporterna inte minskar, enligt rapporten.

TransportGruppen, samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen och petroleumbranscherna, har låtit konsultföretaget Pöyry Management Consulting titta på vad olika styrmedel skulle ha för inverkan på överflyttning av godstransporter på väg till järnväg och sjöfart, för att uppnå minskade koldioxidutsläpp.

De styrmedel man har tittat på är bland annat införande av kilometerskatt på 1 krona per kilometer, höjning av dieselskatten med 40 öre och höjning av dieselskatten med 5 kronor.
Undersökningen visar att det skatter som de förslås inte ger någon större effekt. Ska utsläppen minska krävs höga höjningar, åtminstone en dieselskatt på fem kronor. Det gör att utsläppsminskningar från godstransporterna skulle bli rejält mycket ekonomiskt dyrare än för andra sektorer, till exempel industrin. Därför föreslår man att koldioxidskatten på diesel slopas och vägtransporter inkluderas i EU:s handelssystem för utsläppsrätter (EU-ETS).

– Man måste lyfta blicken och titta på de totala utsläppen. Det viktiga är inte i vilken sektor som minskar sina utsläpp, utan att de minskar överhuvudtaget. Slopa sektorsystemet, uppmanar Johan Nyström, senior consultant på Pöyry.
En branschorganisation i transportnäringen föreslår alltså ett system som innebär att godstransporterna inte skulle minska, eftersom koldioxidutsläppen kan tas till en lägre ekonomisk kostnad i andra sektorer.

Lars B Johansson, professor i miljöteknik på TFK, institut för transport- och logistikforskning, håller med om att handel med utsläppsrätter är en väg att gå, men inte en tillräcklig åtgärd, eftersom det eventuellt kan innebära att godstransporter till och med blir billigare.

– Då förlorar man möjligheterna att trycka på transportsektorn att själva effektivisera sin verksamhet. Jag föreslår en kombination av handel med utsläppsrätter och ett system med kilometerskatt som tar hänsyn till vilka fordonens miljöegenskaper.
Lars B Johansson anser att transportkostnaderna många gånger är för låga för miljöns bästa och tror inte att höjda kostnader skulle få någon större effekt.
– Att transporterna skulle vara en stor del av en varas kostnad är en utbredd missuppfattning. Ofta står transporterna för en väldigt liten del.