Transporterna – Sveriges största klimatutmaning

Sveriges största klimatutmaning återfinns sannolikt i transportsektorn som står för cirka 40 procent av de svenska utsläppen.

Vi ser att elektrifiering och omställning tagit rejäl fart hos fordonstillverkarna runt om i världen. Många biltillverkare inser att det nu handlar om att vinna eller försvinna. Men elektrifieringen är inte hela lösningen. Samhälle och näringsliv behöver ett nytt förhållningssätt till transport av gods och människor och vi ser nu grunden byggas för mobilitet. Digitalisering, innovationer, entreprenörer i kombination av  värderingsskifte och beteendeförändringar hos medborgarna har börjat bygga en ny industri.

År 2019 manifesterar sig denna nya industri i form av elsparkcyklar från åtta olika företag samlade i drivor runt om i staden. Långa köer av pendlande elcyklister som överses av polis vid kritiska korsningar. Vanliga människor som börjar hyra ut sin bil när den inte används.

Plattformsföretag som Uber utmanar med kraft en taxibransch tagen på sängen av teknikens och gigekonomins förändringskraft. Och en ökande frustration över svårigheten att kunna köpa en resa med fler än ett trafikslag.

Utvecklingen till att skapa effektiva och klimatsmarta transporter är otroligt angeläget ur ett klimatperspektiv. Centralt blir att få fler att välja kollektiva lösningar. Här kommer det föreslagna biljettsystemet för all kollektivtrafik i Sverige att bli en viktig nyckel. Samtrafikens vd Gerhard Wennerström utreder just nu hur ett sådant system kan införskaffas, drivas och finansieras. Utredningens förslag ska presenteras i april nästa år.

Den stora frågan är hur det är möjligt att få höga tjänstepersoner, vd:ar i lokala och regionala, lokaltrafikbolag att samverka. För ett sådant skifte kräver en översyn av hela affärsmodellen. Och möjligen en bredare samverkan med andra transportaktörer.

Jag har just nu fått uppdraget att åt oss i DI Gruppen att undersöka hur vi kan stötta och bidra till en hållbar industrialisering av mobiliteten i Sverige.

Hör gärna av dig med tankar och idéer!

Mikael Salo
chefredaktör, Aktuell Hållbarhet