Transportpolitisk plan nära

- Våren 2016 tror jag vi får ett brett politiskt handslag om långsiktig stimulans för bättre bilar och bränslen, säger miljödebattör.

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 18 mars.

Det rör på sig många håll inom transportpolitiken och det ser ut som att vi inom ett år har en tydlig politisk väg framåt mot 2030-målet om en fossilfri fordonsflotta.

– Våren 2016 tror jag vi får ett brett politiskt handslag om långsiktig stimulans för bättre bilar och bränslen, med målet att minst 80 procent av fordonsflottan 2030 ska drivas med förnybara drivmedel inklusive el, säger Mattias Goldmann, vd för Fores med 2030-sekretariatet.

Mattias Goldmann konstaterar i sin analys att den rödgröna regeringen nu tydligt ställt sig bakom målet om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta och påbörjat processer på flera olika håll för att kunna förverkliga de bästa förslagen i FFF-utredningen (fossilfri fordonstrafik).

– Maria Wetterstrand leder en analysgrupp som om ett år ska ta fram vilka av FFF-förslagen som kan förverkligas, medan andra arbetsgrupper tar fram vad som kan läggas redan i vårpropositionen och i budgetproppen för 2016.

– Det är i huvudsak färdigutrett. Nu behövs handling. Samtidigt har oppositionspartierna i kommissionen möjlighet att lyfta upp sådant som går för sakta. Sammantaget är jag optimist, inte minst för att sju av riksdagens åtta partier ju är ense om att vi ska nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta till 2030 – här finns inte de låsningar som vi ser på andra håll inom energi, klimat och miljö, säger Mattias Goldmann.