”Tröttsam beskrivning av ambitiös bransch”

REPLIK Transportarbetareförbundets beskrivning om att åkerinäringen är präglad av slavarbete och att näringen blöder är problematisk. Faktum är att branschen blomstrar och avarterna med dåliga arbetsförhållanden ska inte få definiera en framtidsbransch som skriker efter arbetskraft, skriver Erika Svanström och Tove Winiger från Sveriges Åkeriföretag.

Transportarbetareförbundet skriver i Aktuell Hållbarhets omvärldsbevakning ”Ekotransport” om beställaransvaret och att detta ansvar ”vilar tungt på företagens axlar”. Det håller Sveriges Åkeriföretag med om. Däremot är den apokalyptiska beskrivning av branschen som facket ägnar sig åt problematisk. Att upprepa mantrat om att den präglas av katastrof, slavarbete och att näringen blöder bidrar inte till en mer attraktiv och sund bransch. 

Faktum är att åkerinäringen blomstrar. Bara i Sverige söker åkerier 50 000 nya medarbetare de kommande tio åren. Branschen växer och dagsfärska siffror visar att lastbilstrafiken med dagens politiska beslut kommer att öka med 30 procent till år 2030. Att åkerier tvingas att stänga rutter i förtid eftersom det saknas kompetent personal är ett faktum.

Sveriges Åkeriföretag delar också uppfattningen om att det finns avarter och rena olagligheter. Det finns en naivitet hos de som köper transporter, och det behövs tydliga förbättringar och stöd till att skapa en ännu bättre transportmarknad, både inom Sveriges gränser och inom EU. Att göra det förutsätter en god ton och ett konstruktivt förhållningssätt.

Det finns många sätt att göra fel på, och Sveriges Åkeriföretag fokuserar på att vägleda de som vill göra rätt. Detta gäller såväl medlemsföretag som deras anställda och kunder. Att tydliggöra och skapa begripliga kontrollsystem som transportköpare kan använda sig av skapar goda förutsättningar för en sund åkerinäring.

Sveriges Åkeriföretags värdegrundsarbete Fair Transport innehåller ett antal hållbarhetskriterier och en ambition om en bättre åkerinäring. Det är en frivillig uppförandekod som tydliggör vad en sund och hållbar transport är, istället för att beskriva allt som är fel.

I arbetet med Fair Transport har en lång rad verktyg för transportköpare arbetats fram tillsammans med Upphandlingsmyndigheten, Skatteverket och Transportstyrelsen. Sveriges Åkeriföretag har också farit land och rike runt för att utbilda transportköpare i hur de identifierar en sund transport.

Sveriges Åkeriföretag välkomnar stävjandet av fusk och direkt olaglighet. Men som representanter för åkeriföretagen är uppdraget att hjälpa de som vill göra rätt för sig på traven.

Det råder skriande brist på kompetens. Åkerier betalar ut bonusar till medarbetare som kommer i tid till jobbet, och andra tvingas köpa tjänster av bemanningsföretag eftersom det inte finns personal att anställa. Det finns inga normala åkerier som vinner på ”stafettläkarlösningar”. Det är dyrt och krångligt, och varje företagare vet att personalen är den viktigaste tillgången.

När en av arbetsmarknadens parter, facket, målar upp bilden av en bransch med slavliknande villkor och en katastrofal framtid, gör de branschen en otjänst.

Sveriges Åkeriföretags tid och kraft läggs på att balansera denna bild, och bidra med en annan mer verklighetsnära bild baserad på statistik och fakta. Den bilden säger att det finns ett rekryteringsbehov och att varje person som går utbildningen behövs. Trots att vi är i automatiseringens tider och även den utländska konkurrensen till trots.

Unga människor på väg in i yrket behöver känna att de är viktiga och värdefulla och att de behövs. Inte att de kommer att bli utnyttjade och föremål för slavliknande förhållanden. För det är helt enkelt inte sant. Det fåtal missförhållanden som existerar ska myndighets- och kontrollväsendet absolut få styr på, men företagen är måna om att ta hand om sina anställda.

Dessutom finns det inte ett transportköpande företag i Sverige som vill se sitt namn svärtas i media i ett sammanhang där de utnyttjat sin personal.

Undantagen ska inte få definiera en framtidsbransch som skriker efter arbetskraft, som växer, och som är en förutsättning för samhällsmaskineriet. Det vore klädsamt om facket la lite mer energi på att uppmuntra blivande branschkollegor istället för att avskräcka dem redan under utbildningen.

Erika Svanström, kommunikationschef, Sveriges Åkeriföretag

Tove Winiger, politiskt ansvarig, Sveriges Åkeriföretag