Två FN-möten med olika effekt på klimatet

Samtidigt som världens ledare samlas för klimatutfästelser i FN-skrapan i New York pågår ett annat FN-möte som kan innebära slutet för EU:s utsläppshandel för flyget.

Foto: Pixabay

Det är FN:s internationella civila luftfartsorganisation, Icao, som imorgon tisdag inleder sin 40:e kongress i Montreal, Kanada. Vid mötet ska Icaos eget system för att begränsa flygets utsläpp diskuteras. Systemet beslutades vid den förra kongressen 2016 och kallas Corsia. Till den här kongressen föreslår Icao att den som är med i Corsia inte ska få ha egna utsläppshandelssystem.

Problemet med det är att Corsia inte syftar till att minska flygets utsläpp genom att sätta ett krympande tak för utsläppen som EU gör, utan endast kompensera utsläppsökningar som sker efter 2020.
”Ironin är att Corsia samtidigt på många sätt är ett resultat av enveten påverkan från EU där den avgörande påtryckningen var att EU 2008 beslöt att från och med 2012 inkludera flyget i sin utsläppshandel. Först efter det beslutet blev det fart på Icao”, skriver miljökonsulten och debattören Magnus Nilsson på sin blogg i dag.

Inför mötet har det stått klart att EU varit splittrat i frågan. När EU:s transportministrar möttes i fredags inför mötet var det enligt Magnus Nilsson uppenbart att minst fem av medlemsländerna gärna ser att flyget tas bort från EU:s utsläppshandel. En av dem är Irland, hem för lågprisflyget Ryan Air. Övriga sägs vara Spanien, Rumänien, Malta och Cypern.
”Ytterligare 7-8 ministrar lät inte främmande för tanken. Bara 12-13 av medlemsstaterna (däribland Sverige) ansåg att EU-länderna enigt skulle försvara utsläppshandeln”, skriver Magnus Nilsson.

Om majoriteten vinner så ser det enligt flera källor dystert ut för EU:s möjligheter att minska flygets utsläpp.
”Priserna på kompensationsåtgärderna väntas dessutom bli mycket lägre än till exempel marknadspriset på europeiska utsläppsrätter, vilket betyder att Corsia i praktiken sannolikt kommer att ha utomordentligt liten påverkan på hur flygutsläppen utvecklas (däremot kan en viss klimatnytta uppnås via kompensationsåtgärderna). Marknadsförutsättningarna för förnybart flygbränsle lär knappast påverkas”, skriver Magnus Nilsson.