Unga: Vi vill inte jobba för klimatskadliga företag

Många unga svenskar i åldrarna 16 till 24 år kan inte tänka sig att jobba på ett företag som är dåligt för klimatet. Det visar en ny Kantar Sifo-undersökning som är genomförd på uppdrag av HR-företaget Benify. 

Illustration: cocoparisienne/pixabay

Enligt undersökningen är potentiella arbetsgivares värderingar avgörande för unga när de kommer ut i arbetslivet. Viktigast är arbetsgivarens värderingar enligt studien för unga kvinnor. Av de tillfrågade kvinnorna uppger 25 procent att de skulle kunna tänka sig att välja en arbetsgivare som de annars inte skulle varit intresserade av om företaget var bra för klimatet. Bland de unga tillfrågade männen är den siffran 20 procent. 54 procent av de tillfrågade kvinnorna ansåg också att klimatkompensation är en viktig jobbförmån. 

Enligt undersökningen är företagets värderingar lika viktigt som lön när unga kvinnor i åldrarna 16-24 år ska välja jobb.
“Lön, karriär och personlig utveckling är fortfarande viktigt, men för den nya generationen är arbetsplatsen en förlängning av den egna identiteten, och man vill ta ställning. Därför förväntar sig Generation Z att arbetsgivaren också gör det. Vill man som företag rekrytera från nästa generations arbetskraft behöver man möta den nya generationens behov och bli mer syftesdrivna”, säger Joel Heister, vice vd på Benify, i en kommentar.