UPS använder Twitter för att svara på miljöfrågor

Hur packar och skickar man ett paket på ett så miljövänligt sätt som möjligt? För att ge svaret har UPS startat frågestunder på Twitter.

Julen innebär att en otrolig mängd presenter slås in, skickas och returneras. Alla känner nog igen mättnadskänslan som infinner sig då klapparna är öppnade och högarna av omslagspapper tornar upp sig. Så vad gör man med alla kartonger och allt inslagspapper – för att inte tala om de presenter som ska skickas tillbaka för byte. Man frågar världens största paketdistributionsföretag – UPS, som har börjat arrangera frågestunder på nätet för att hjälpa allmänheten.

På mikrobloggen Twitter har UPS skapat hashtaggen #GreenHoliday, för att chefer och utvalda bloggare ska kunna svara på kundernas frågor. Förra veckans frågestund leddes av hållbarhetschefen Scott Wicker och hållbarhetsbloggaren Aman Sing, och handlade om kreativa sätt att återanvända papper, skriver Veckans Affärer.

Nu har UPS även startat hashtaggen #holidayreturns för att hjälpa folk att på bästa möjliga sätt returnera julklappar som inte föll i smaken. Bara under 3:e januari, ”den stora returdagen”, räknar man med att över 500 000 paket skickades tillbaka. Så det finns definitivt anledning att göra detta så effektivt som det bara går.

Här kan du följa och ställa frågor till UPS på Twitter.