Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer gällande allmänna sammankomster.
Till alla utbildningar

Hållbarhet för ekonomer och beslutsfattare – så påverkar hållbarhet affären och lönsamheten

Ekonomi & finans

Denna utbildning handlar om hur hållbarhet och hållbarhetsarbete påverkar affären och lönsamheten. Utgångspunkten är hur du kan använda samma metodik som traditionellt används för att bedöma investeringar, fast applicerat på hållbarhetsområdet. Du får lära dig att värdera hållbarhetsarbetet och inkludera det i den traditionella resultat- och balansräkningen. Vi går igenom hur hållbarhetssatsningar kan leda till direkta effekter som kostnadsbesparingar och ökad försäljning, samt indirekta effekter som ökad kundlojalitet, stärkt varumärke och medarbetarengagemang.

Om Utbildningen

Hållbarhet är en naturlig del av den strategiska agendan i de flesta företag idag. För att gå från strategi till handling och göra större satsningar krävs dock välgrundade beslutsunderlag med siffror på hur företagets intäkter och kostnader påverkas. Denna utbildning syftar till att du ska lära dig hur du kan omsätta ett hållbarhetsprojekt till affärsvärde.

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Hur olika typer av hållbarhetsprojekt och hållbarhetsarbete generellt påverkar lönsamheten i olika branscher
  • En metodik för att mäta hur hållbarhetsarbete påverkar lönsamheten
  • Hur du kan värdera hållbarhetsarbetet och inkludera det i resultat- och balansräkningen
  • Hur hållbarhetssatsningar leder till kostnadsbesparingar
  • Hur mycket försäljningen ökar om ni erbjuder mer hållbara produkter och tjänster
  • Hur kundlojalitet, varumärke och medarbetarengagemang påverkas av er hållbarhetsimage
  • Hur hållbarhetsarbetet kan öppna nya marknader och möjliggöra nya produkter
  • Hur du får in hållbarhet i din riskprocess
  • Hur du finansierar och kapitaliserar på din hållbarhetsrapportering

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Denna utbildning vänder sig i första hand till de som arbetar med verksamheter som förväntas vara lönsamma och till deltagare som minst besitter grundläggande ekonomiska kunskaper, till exempel:

  • Ekonomer och business controllers
  • Konsulter inom affärsutveckling
  • Affärs- och produktansvariga som vill skapa ökat affärsvärde genom att integrera hållbarhet i sin affär

MÅL MED UTBILDNINGEN

Att ge deltagaren:

  • Ramverk och metodik för att bygga upp systematik för att utvärdera även hållbarhetsdimensionerna i sitt strategiska beslutsfattande
  • Verktyg för hur man översätter ett hållbarhetsarbete till företagsekonomiskt affärsvärde

Dela kursen

Program

09.00 Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare

09.30 Vad är ett hållbarhetsarbete och när är det lönsamt?

Exempel på hur företags hållbarhetsaktiviteter kan kopplas till ekonomiska resultat.

10.00 Metodik del 1 – Direkta effekter

Vi går igenom hur direkta effekter av hållbarhetsarbetet kan värderas i resultat- och balansräkningen eller i en investeringskalkyl genom:

  • Kostnadsbesparingar – på vilka sätt hållbarhetsinitiativ kan vara lönsamma för både dig, dina kunder och dina leverantörer
  • Att möta befintliga och potentiella kundkrav – hur ett ökat hållbarhetsarbete kan öppna nya dörrar med ökat kundvärde, exempelvis vid offentlig upphandling

10.30 Fika

10.50 Fortsättning Metodik del 1 – Direkta effekter

Hur hållbarhetsarbetet kan öppna nya marknader och möjliggöra nya produkter – och hur vi sätter ett värde på det

12.00 Lunch

13.00 Metodik del 2 – Indirekta effekter

Vi går hur igenom andra delen av metodiken – hur indirekta effekter av hållbarhetsarbetet kan värderas i resultat- och balansräkningen eller i en investeringskalkyl.

  • Hur vi kan värdera hur hållbarhet påverkar varumärket, kundlojalitet och innovationsgrad
  • Hur hållbarhet påverkar medarbetarengagemang och vad det är värt

14.50 Paus

15.10 Fortsättning Metodik del 2 – Indirekta effekter

  • Hur du får in hållbarhet i din riskprocess
  • Hur du finansierar och kapitaliserar på din hållbarhetsrapportering

16.10 Hållbara strategier

  • Hur företagets hållbarhetsinsatser påverkar företagets långsiktiga strategi
  • Finns det strategiska vägval att göra utifrån de direkta och indirekta effekter hållbarhetsarbetet har?

16.45 Sammanfattning och avslut

17.00 Kursen avslutas