Denna utbildning syftar till att ge dig kunskap, verktyg och metoder för att skapa trovärdig och engagerande hållbarhetskommunikation. Du får lära dig vad som är relevant för olika målgrupper och hur du når fram med ert hållbarhetsarbete till dessa. Utifrån inspirerande exempel går vi igenom hur du tar fram kraftfulla hållbarhetsbudskap, skapar framgångsrika kampanjer och hittar balansen mellan greenwashing och greenhushing.
DU FÅR LÄRA DIG:
Hur du steg för steg kan lägga upp arbetet med att skapa trovärdig, engagerande och inspirerande hållbarhetskommunikation
Hur du med stöd i ert hållbarhetsarbete skapar relevant, inspirerande och varumärkesbyggande kommunikation med olika intressenter
Hur olika målgrupper förhåller sig till hållbarhet och hur du når fram till dessa
Hur du når ut i bruset och skapar förtroende och engagemang – internt och externt
Vad lagstiftningen och frivilliga regleringar säger om hur du får kommunicera hållbarhet
Triggers och mentala hinder som kan vara i vägen för hållbarhetsbudskap att nå fram
Hur du hittar rätt inriktning på din kommunikation och undviker greenwashing och greenhushing
Under utbildningen blandar vi teori med konkreta workshopövningar där du får omvandla teori till praktik.
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer och funktioner som ansvarar för eller arbetar med hållbarhetskommunkation, till exempel kommunikatörer och marknadsförare.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Utbildningen syftar till att ge dig ökad förståelse för hur du på bästa sätt kommunicerar ert hållbarhetsarbete på ett trovärdigt, relevant och inspirerande sätt. Målet är att du efter utbildningen bättre förstår olika behov och krav kopplat till hållbarhetskommunikation samt att du får användning av nyvunna insikter och känner trygghet och inspiration att skapa kommunikation utan vare sig greenwashing eller greenhushing.
Program
09.00 Introduktion av dagen
09.15 Vad sker i omvärlden som vi behöver förhålla oss till?
09.45 Målgrupper och drivkrafter
Olika målgruppers drivkrafter och behov
Hur prioritera kommunikationsinsatserna mot olika målgrupper?
Workshop-övning: Vilka är era mest prioriterade målgrupper och varför?
10.30 Fika
10.45 Lagstiftning och regleringar
11.10 Nycklarna till framgångsrik hållbarhetskommunikation
Framgångsfaktorer och vanliga fallgropar
Drivkrafter i hållbarhets- och positioneringsarbetet
Styrkan i ett systematiskt arbetssätt utifrån ett tydligt syfte, mål och handlingsplan
Det kommunikativa konceptets roll
Workshop-övning: Vilka är de främsta drivkrafterna i ert hållbarhets- och positioneringsarbete?
12.15 Lunch
13.15 Så undviker du greenwashing och greenhushing
Exempel på greenwashing och greenhushing
Diskussion: Vad gick snett och varför?
Så hittar du riktning i din kommunikation – och undviker greenwashing och greenhushing
När saker ändå inte går som planerat – vad göra?
Workshop-övning: Vilka är de viktigaste styrkorna och svagheterna i ert hållbarhetskommunikationsarbete idag och vad innebär det för möjligheter och hot?
14.30 Inspirerande exempel
Företag som lyckats med sin hållbarhetskommunikation – i stort och smått
Diskussion: Vad är styrkorna, varför har de lyckats och vad kan bli ännu bättre?
15.00 Fika
15.15 Hållbarhetskommunikation i praktiken – från teori till praktik
Tips för trovärdig och engagerande hållbarhetskommunikation – både externt och internt
Hur välja ut sina hållbarhetsbudskap?
Triggers och mentala hinder som kan stå i vägen för hållbarhetsbudskap
När har vi lyckats?
Workshop-övning: Fiktivt case från teori till praktik
16.15 Övning 3-3-3
Formulera de 3 bästa lärdomarna, 3 största utmaningarna samt 3 viktigaste sakerna att börja göra när du ska utveckla er hållbarhetskommunikation framåt.
16.30-17:00 Sammanfattning och frågor