Globala hållbarhetsmålen och Agenda 2030 för er verksamhet

Globala hållbarhetsmålen Världens länder har antagit 17 globala hållbarhetsmål som ska uppnås till 2030. Målen syftar till att utrota fattigdom, säkerställa mänskliga rättigheter och ett värdigt liv för alla, samt skydda vår planet och dess naturresurser. Företag, organisationer och myndigheter väljer allt oftare att koppla sitt hållbarhetsarbete till Agenda 2030 och de globala målen. Under den här utbildningen får du fördjupad kunskap i målen och hur du kan integrera dem i er verksamhet genom väsentlighetsanalys, utformning av strategier och verksamhetsspecifika mål.

Med Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen finns en gemensam färdplan. Alla länder, kommuner, företag och verksamheter ska tillsammans bidra i rätt riktning. Många företag, myndigheter och organisationer har börjat identifiera vilka mål som har störst relevans för den egna verksamheten och vilket ansvar och möjlighet de har att bidra till målen.

Under den här utbildningen får du lära dig på vilka sätt Agenda 2030 är relevant och kan tillämpas i din organisation.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Betydelsen av Agenda 2030 för enskilda företag, myndigheter och andra verksamheter
  • Hur målen kan tas an ur ett företags- och verksamhetsperspektiv
  • Metodik för att kartlägga grundläggande ansvar gentemot målen, och för att koppla prioriterade mål till kärnverksamhet och affärsmöjligheter
  • Hur Agenda 2030 och de globala målen kan fungera som plattform för väsentlighetsanalys, intressentdialog och utformning av strategier och mål
  • Integrering av Agenda 2030 och de globala målen i strategi, redovisning och kommunikation: praktisk tillämpning och sammanhang med andra ramverk och standarder
  • Trender – utveckling av nya ekonomiska och legala styrmedel på den nationella och internationella ”hållbarhetsagendan”

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Dig som ansvarar för eller arbetar med långsiktig affärs- och verksamhetsutveckling, strategiskt hållbarhetsarbete eller hållbarhetsredovisning, i privat, offentlig eller ideell organisation, till exempel:

  • Företagsledning
  • Miljö- eller hållbarhetsansvarig
  • Kommunikations-/informationschef
  • Varumärkesstrateg
  • Affärs- eller verksamhetsutvecklare 

MÅL MED UTBILDNINGEN:

Att ge kursdeltagarna tillämpbara kunskaper i de globala målen för hållbar utveckling och Agenda 2030, och hur dessa kan och bör implementeras i den egna verksamhetens mål och strategier. Utbildningen ska ge vägledning i hur de globala målen kan användas som plattform och ramverk för väsentlighetsanalys, hållbarhetsredovisning och utformning av hållbarhetsstrategi, samt vilken nytta och värde detta har ur affärs- och kommunikationsperspektiv.

Program

09.00    Välkomna och introduktion

09.15    Agenda 2030 och de globala målen
Agenda 2030 och de globala målens bakgrund och syfte. Översiktlig genomgång av de 17 målen; deras innehåll, uppbyggnad och relation till varandra. Kort om arbetet mot målen internationellt och nationellt, samt vilka trender vi ser i svensk offentlig och privat verksamhet.

10.30    PAUS

10.45    Att ta sig an målen ur ett företags- och verksamhetsperspektiv
Vi tittar närmare på hur företag och verksamheter kan och förväntas bidra till målen, och vilka riktlinjer och metodik som kan användas. Vi ger också en översikt av kopplingen till innehållet i andra ramverk och standarder, såsom Global Compact, GRI och nationella mål.

Exempel på hur olika företag och verksamheter valt att adressera målen i strategi och kommunikation.
Övningar och diskussion:
– Relevansanalys – hur identifiera och bedöma vilka mål och delmål som är relevanta för den egna verksamheten?
– Prioritering – hur bedöma vilka mål och delmål som är de viktigaste?

12.00    LUNCH

13.00    Plattform eller komplement i hållbarhetsarbetet
Genomgång av hur Agenda 2030 och de globala målen kan fungera som plattform för väsentlighetsanalys, intressentdialog och utformning av strategier och mål. Vilka fördelar respektive utmaningar finns med detta?

Vi tittar också närmare på hur verksamheter med en befintlig strategi och genomförd väsentlighetsanalys kan säkerställa att Agenda 2030 och de globala målen är omhändertagna, genom en kompletterande analys.

14.00    Redovisning och kommunikation
Fördjupad diskussion kring hur ansvar och åtagande gentemot Agenda 2030 och prioriterade mål kan integreras i hållbarhetsredovisningen, samt hur målen samverkar med GRIs ramverk.

Genomgång och diskussion kring exempel:
Vilka fördelar finns att utgå från målen i dialogen och kommunikationen med intressenter?

14.30    PAUS

15.00    Internationell och nationell utblick
Översiktlig genomgång av hur Agenda 2030 och de globala målen implementeras i politik och styrmedel internationellt och nationellt. Sveriges ambitionsnivå och mål, konsekvenser av utveckling i lagstiftning och andra styrmedel på enskilda företag och verksamheter.

15.30    Case – tillämpningsövning
Kursdeltagarna arbetar parvis med frågeställningar som tillämpas på den egna verksamheten:
Hur påverkas hållbarhetsarbetet av en implementering av Agenda 2030? Vilka nya/förändrade möjligheter och risker bör vi fokusera på?
Gemensam presentation och resonemang.

16.00 Wrap-up – Sammanfattning och avslutande frågestund

16.30 Kursen avslutas


Kursinformation

Datum: 23 januari 2018
Tid: 09.00–16.30
Plats: Sabis Konferens – Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

 

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
Telefon: 070-729 37 21
E-post: magnus.norrman@bbm.bonnier.se

Utbildningsledare

50238246-0hWAzMia Barkland
Mia Barkland är vd och senior konsult på Trossa AB. Hon är utbildad biolog och marknadskommunikatör i grunden, med över femton års erfarenhet av miljö- och hållbarhetsarbete i och för olika företag och organisationer. Hon har stor vana av strategiskt arbete med hållbar verksamhetsutveckling, från utredning och nulägesanalys, mål och handlingsplaner, till uppföljning av genomförda insatser. Mia har bistått många olika verksamheter med väsentlighetsanalys och intressentdialog, som grund för hållbarhetsstrategier och/eller hållbarhetsredovisning. Det senaste året ofta med Agenda 2030 och de globala målen som utgångspunkt. Mia är en uppskattad föreläsare och workshopledare.

50327005-S4RhuDesiré Haglund
Desireé Haglund är senior konsult på Trossa AB. Desiré har åtta års erfarenhet som konsult inom strategiskt hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning. Desiré har hjälpt många organisationer att utforma strategier för ett framgångsrikt hållbarhetsarbete, med utgångspunkt i standarder och ramverk såsom ISO 26000, ISO 20121 och GRI, och sedan 2016 också Agenda 2030. Hon har stor vana av omvärldsanalys och intressentdialoger inom olika områden.  Desiré har examen från Handelshögskolan i Stockholm med inriktning mot organisation och ledarskap. Hon är en uppskattad projektledare och inspirationsföreläsare.

 

Fler kurser för dig!

Strategiskt hållbarhetsarbete – från vision till handling

Denna kurs riktar sig till dig som på djupet och från grunden vill förstå hållbarhetsutmaningarna och hur man kan arbeta strategiskt och framgångsrikt med hållbarhet från grunden. Du får lära dig att kartlägga en organisations utmaningar och möjligheter utifrån fyra hållbarhetsprinciper och en forskningsbaserad metodik. Vi identifierar drivkrafter och visar hur man styr affärs- och organisationsutveckling mot hållbarhet och lönsamhet.

Mångfald och inkludering – strategi, verktyg och metoder i praktiken

Denna utbildning handlar om hur du kan arbeta strategiskt och strukturerat med mångfald, jämställdhet och inkludering och hur det kan generera hälsomässig och affärsmässig nytta för din verksamhet. Du får lära dig konkreta metoder och verktyg för att kunna skapa ett mångfaldsarbete som genomsyrar hela organisationen och stärka dig i din roll att driva frågorna internt.

Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

Strategisk hållbarhetskommunikation – varumärke och positionering

Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att bli mer och mer integrerat. Alla företag måste idag förstå hur hållbarhet blir en del av varumärket och hur man på bästa sätt arbetar med det. Den här utbildningen handlar om vad hållbarhet innebär för er målgrupp och ert varumärke och hur ni ska gå tillväga för att strategiskt kommunicera det så effektivt och trovärdigt som möjligt.

Utveckla cirkulära produkter – material, konstruktion och design

Behovet av och intresset för att utveckla produkter som fungerar i en cirkulär ekonomi ökar snabbt. Den här kursen ger dig kunskap och inspiration i hur du lyckas skapa cirkulära produkter. Du får bland annat lära dig hur olika teknologier, material, konstruktioner och produktdesign kan användas för att skapa smarta lösningar med så effektivt resursanvändande som möjligt.

Globala hållbarhetsmålen och Agenda 2030 för er verksamhet

Världens länder har antagit 17 globala hållbarhetsmål som ska uppnås till 2030. Målen syftar till att utrota fattigdom, säkerställa mänskliga rättigheter och ett värdigt liv för alla, samt skydda vår planet och dess naturresurser. Företag, organisationer och myndigheter väljer allt oftare att koppla sitt hållbarhetsarbete till Agenda 2030 och de globala målen. Under den här utbildningen får du fördjupad kunskap i målen och hur du kan integrera dem i er verksamhet genom väsentlighetsanalys, utformning av strategier och verksamhetsspecifika mål.

Diplomerad strateg – social hållbarhet

Välkommen till vår tvådagarsutbildning i att arbeta strategiskt med social hållbarhet. Utbildningen lägger stor vikt vid att du ska få konkreta metoder och verktyg för att arbeta processbaserat med olika områden inom social hållbarhet, såsom mänskliga rättigheter, integration, mångfald och tillit. Målet med utbildningen är att du ska utvecklas i din roll och få arbetet med social hållbarhet att genomsyra hela organisationen.

Internkommunikation – så leder du din organisation mot hållbarhet

Framgångsrik intern hållbarhetskommunikation är nyckeln till att driva förändringar och att uppnå verksamhetens hållbarhetsmål. Engagerade medarbetare och en organisation som jobbar åt samma håll lyfter hållbarhetsarbetet och stärker varumärket och lönsamheten. Under denna heldagsutbildning får du kunskaper, verktyg och metoder för att lyckas med detta. Kursen bygger på en blandning mellan vetenskapsbaserade metoder och praktiska erfarenheter från hållbarhetstransformation.

Hållbar ekonomi: Så räknar du på hållbarhetsarbetets lönsamhet

Denna utbildning lär dig att räkna på hur hållbarhetsarbetet påverkar affären och lönsamheten. Syftet med kursen är att ge dig färdigheter i att ta fram beslutsunderlag för företagssatsningar där hållbarhet och affärsmässighet går hand i hand. Under dagen går vi bland annat igenom en steg för steg-metodik i att räkna på hur olika typer av hållbarhetsprojekt påverkar företagets lönsamhet direkt och indirekt.

Klimat – lär dig beräkna, målsätta och minska er klimatpåverkan

Under denna heldag får du lära dig hur du beräknar din verksamhets klimatpåverkan enligt standarden Greenhouse Gas Protocol. Du får även lära dig att sätta upp mål för att minska utsläppen, hur man beräknar internprissättning och att strategiskt arbeta med klimatkompensation.

Diplomerad hållbarhetsstrateg – offentlig sektor

Välkommen till vår tvådagarsutbildning i att arbeta strategiskt med hållbarhetsfrågor i kommuner, landsting och regioner. Utbildningen, som hålls Göteborg, riktar sig till både tjänstemän och politiker och ger dig konkreta metoder och verktyg för att utveckla din roll och att få hållbarhetsarbetet att genomsyra hela organisationen. Stor vikt läggs vid att stärka samarbetet mellan politiker och tjänstemän.

Kom igång med hållbarhetsarbetet – strategi, handlingsplan och åtgärder

Under denna heldagsutbildning får du lära dig hur du steg för steg tar fram en strategi och handlingsplan för företagets hållbarhetsarbete. Kursen riktar sig främst till de organisationer som behöver komma igång med ett strukturerat hållbarhetsarbete. Vi går igenom hur du väljer fokusområden, genomför konkreta åtgärder inom miljö, klimat och socialt ansvar och kommunicerar hållbarhetsarbetet till kunder, medarbetare och andra intressenter.

Hållbar upphandling – strategi och metod för att ställa och följa upp hållbarhetskrav enligt LOU

Den hållbara upphandlingen får allt större betydelse och är en stark pådrivande faktor i hållbarhetsarbetet. Under denna tvådagarsutbildning får du lära dig att inkludera, ställa och följa upp miljökrav och sociala krav i offentlig upphandling enligt LOU. Du får även insikt i bakgrunden till lagstiftningen samt praxis på området. Vi går igenom allt från nuvarande och kommande lagstiftning till vilka krav du kan ställa och hur du praktiskt gör för att ställa krav följa upp dem.

Strategier för hållbara livsmedel och måltider

Hållbarhet inom livsmedel innebär en rad svåra prioriteringar när frågor som klimatpåverkan, biologisk mångfald, ekologiskt, närproducerat, transporter, bekämpningsmedel, sociala aspekter och ekonomi ställs mot varandra. Denna utbildning handlar om att ge dig som ansvarar för eller arbetar med livsmedel och måltider i offentlig eller privat verksamhet kunskaper och metoder för att arbeta strategiskt med hållbarhet på ett sätt som går i linje med den nationella livsmedelsstrategin, de globala målen och din organisations hållbarhetsarbete.

Väsentlighetsanalys och intressentdialog – identifiera och prioritera era viktigaste hållbarhetsfrågor

Under denna heldagsutbildning får du lära dig att identifiera och prioritera organisationens viktigaste hållbarhetsfrågor genom att arbeta metodiskt med väsentlighetsanalyser och  intressentdialoger. Utbildningen, som riktar sig till alla som arbetar med hållbarhetsredovisningar och annat strategiskt hållbarhetsarbete, blandar teoretiska kunskapar med praktik.  Vi går igenom metoder, verktyg, fallgropar och framgångsfaktorer.

Strategiskt hållbarhetsarbete – från vision till handling

Denna kurs riktar sig till dig som på djupet och från grunden vill förstå hållbarhetsutmaningarna och hur man kan arbeta strategiskt och framgångsrikt med hållbarhet från grunden. Du får lära dig att kartlägga en organisations utmaningar och möjligheter utifrån fyra hållbarhetsprinciper och en forskningsbaserad metodik. Vi identifierar drivkrafter och visar hur man styr affärs- och organisationsutveckling mot hållbarhet och lönsamhet.

Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

Hållbarhetsredovisning i praktiken – från idé till lansering

Grunden för en hållbarhetsredovisning är att ta fram korrekt data inom de områden där organisationen har sin största påverkan. Men för att redovisningen ska läsas och engagera är det lika viktigt att fakta och andra underlag lyfts fram på ett sätt som når fram till mottagaren. Denna tvådagarsutbildning ger dig helheten. Du får fördjupade kunskaper i hur du i praktiken, steg för steg, tar fram en hållbarhetsredovisning från idé till lansering och med engagerande texter och visuella uttryck gör den trovärdig och attraktiv.